• O nas
  • Ekipa
  • Makieta
    • H0
      • Stacja Lewin Leski
      • Stacja Okunin
      • Stacja Zielona
      • Stacja Klecza Górna
      • Stacja Wysoka Gorzowska
      • Stacja Żelistrzewo
      • Stacja Alt Warnow
      • Żwirownia Roszków
      • Przystanek Karnin Gorzowski
      • Ładownia szlakowa
      • Tunel Rydułtowy
      • Szlak dwutorowy „Podlesie”
      • Przystanek Teodorowo
      • Szlak z przejściem na plażę
      • Szlak ze złomowym taborem
      • Szlak z wiaduktem drogowym
      • Szlak klubowy z łąką
      • Szlak klubowy z polem
      • Szlak na Mazurach
      • Stacja techniczna Gorzów
      • Stacja techniczna Oblotka
    • H0e
      • Stacja Rusinowo Wąskotorowe
      • Przystanek Bożepole Mazurskie
      • Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
      • Szlak wąskotorowy – Gospodarstwo w Lichnówkach
      • Szlak wąskotorowy – Przy ambonie
      • Szlak wąskotorowy – przez Żuławy
      • Szlak wąskotorowy z pastwiskiem
      • Szlak wąskotorowy z kapliczką
  • Modele
    • Transport wojska (eszelon)
    • Ławka dworcowa
    • Lokomotywownia z Cisnej-Majdanu
    • Berliet GBH
    • Polska furmanka
    • Węglarka „Es”
    • Rumpler RuV 29 i RuV 31
  • Imprezy
    • 2025
      • III Międzynarodowa Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych – Reda 2025
      • Intermodellbau 2025 Dortmund
      • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
      • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
      • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
      • 12. Mittenwalder Modellbahntage 2025
      • Chemnitzer Modelltage 2025
    • 2024
      • Expo – Trains Luksemburg 2024
      • Pokaz makiety Wysoka Gorzowska w Krzyżu Wielkopolskim
      • Gera 2024 – wystawa makiet
      • Poznań 2024 – Targi Hobby
      • Czyżowice 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej
      • Rybnik 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej w Kopalni Ignacy
      • Lipsk 2024 – Hobby Messe
      • Francja 2024 – Ramma
      • II Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych w Redzie
      • XIII Festiwal Kultury Modelarskiej w Olsztynie
      • Modeltrein Expo On traXS 2024 – Utrecht
      • Wystawa z okazji 50-lecia Klubu MEC01 – Münchberg 2024
      • 11. Wystawa Makiet Kolejowych w Mittenwalde k./Berlina
      • Kozy 2024 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
    • 2023
      • Kühlungsborn 2023 – wystawa makiet kolejowych
      • Luxembourg 2023 – 40. Expo Trains
      • Poznań 2023 – Salon Hobby
      • Gera 2023 – wystawa makiet
      • Lipsk 2023 – Modell-Hobby-Spiel
      • Mini wystawa makiet kolejowych w Kwidzynie
      • Piotrków Trybunalski 2023- VI Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Reda 2023 – Wystawa realistycznych makiet kolejowych
      • Stęszew 2023 – spotkanie przy makiecie
      • Modeltrein Expo On traXS 2023 – Utrecht
      • Kozy 2023 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
      • Mittenwalde 2023 – 10. Mittenwalder Modellbahntage
    • 2022
      • Kühlungsborn 2022 – wystawa makiet kolejowych
      • Gangelt 2022 – 25. Wystawa Modelarska
      • Gera 2022 – wystawa makiet
      • Poznań 2022 – Salon Hobby
      • Lipsk 2022 – Modell-Hobby-Spiel
      • Rybnik 2022 – Prezentacja makiety modułowej
      • Hochdorf 2022 – Wystawa w szwajcarskim Modellbahn- Expo
      • „Złote myśli” uczestników spotkania
      • Reda 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Kozy 2022 – prezentacja makiety modułowej
      • Modeltrein Expo On traXS! 2022 – Utrecht
      • Mittenwalde 2022 – wystawa makiet
      • Czyżowice 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Chemnitz 2022 – wystawa makiet
      • I Festiwal Modeli Kartonowych w Redzie
    • 2021
      • Warszawa 2021 – wystawa makiet w Stacji Muzeum
      • Lipsk 2021 – Modell-Hobby-Spiel
      • Kühlungsborn 2021 – wystawa makiet
      • Reda 2021 – Sylwestrowe warsztaty modelarskie
    • 2020
      • Luxembourg 2020 – Model Train
      • Rijswijk 2020 – Prezentacja makiety
      • Utrecht 2020 – OnTraXS!
      • Reda 2020 – Spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2020 – 18 International Modellbahntage
      • Mittenwalde 2020 – wystawa makiet
    • 2019
      • Tychy 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Zgierz 2019 – Warsztaty modelarskie
      • Poznań 2019 – Salon Hobby
      • Gera 2019 – wystawa makiet
      • Lipsk 2019 – Modell-Hobby-Spiel
      • Noc Muzeów – Olsztyn 2019
      • Bytom 2019 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Lipusz 2019 – prezentacja makiety Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych
      • Modeltrein Expo On traXS! 2019 – Utrecht
      • Münchberg 2019 – Prezentacja makiety
      • Czyżowice 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Görlitz 2019 – wystawa makiet kolejowych
    • 2018
      • Tczew 2018 – Kolej na Niepodległą!
      • Salon modelarstwa HOBBY w Poznaniu – XV edycja
      • Lipsk 2018 – Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2018 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Rijswijk 2018 – Prezentacja makiety
      • Reda 2018 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Miniaturowa Polska – Gliwice 2018
      • Lahnstein 2018 – 16 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2018 – spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2018 – 7. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2017
      • Lipsk 2017 – Modell-Hobby-Spiel
      • Szczecin 2017 – Prezentacja makiety
      • Radom 2017 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2017 – IV Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Luxembourg 2017 – Expo Trains
      • Lahnstein 2017 – 15 International Modellbahntage
      • Gangelt 2017 – prezentacja makiety
      • Francja – Trainsmania 2017
      • Czyżowice 2017 – Spotkanie przy makiecie
      • Czyżowice 2017 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Bytom 2017 – Prezentacja makiety
    • 2016
      • Poznań 2016 – Salon Hobby
      • Niemcy 2016 – Wakacje PMMH0
      • Lobau 2016 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2016 – III Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Wolsztyn 2016 – Parada parowozów
      • Gdynia 2016 – Warsztaty Modelarskie TT
      • Modeltrein Expo On traXS! 2016 – Utrecht
      • Lahnstein 2016 – 14 International Modellbahntage
      • Reda 2016 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Czyżowice 2016 – Spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2016 – 6. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2015
      • Poznań 2015 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lipsk 2015 – Modell-Hobby-Spiel
      • Olsztyn 2015 – Wystawa małych modelarskich makiet
      • Podlasie 2015 – wakacje PMM H0
      • Ostrołęka 2015 – Festyn Dworcowy
      • Piotrków Trybunalski 2015 – II Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Pobiedziska 2015 – Spotkanie przy makiecie
      • Noc Muzeów 2015
      • Sinsheim 2015 – 3 Faszination Modellbahn
      • Lahnstein 2015 – 13 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2015 – Spotkanie przy makiecie
    • 2014
      • Tychy 2014 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2014 – Salon Hobby
      • Istebna 2014 – Spotkanie przy makiecie
      • Gdańsk 2014 – Noc Muzeów
      • Żuławy 2014 – wycieczka PMM H0
      • Münchberg 2014 – Prezentacja makiety
      • Cisna Majdan 2014 – Prezentacja makiety
      • Sinsheim 2014 – 2 Faszination Modellbahn
      • Poznań 2014 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Czyżowice 2014 – Spotkanie przy makiecie
    • 2013
      • Reda 2013 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2013 – Salon Hobby
      • Lipsk 2013 – Modell-Hobby-Spiel
      • Gdańsk 2013 – Targi Gra i Zabawa
      • Kłodawa 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Rogalinek 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Luxembourg 2013 – Expo Trains
      • Modeltrein Expo On traXS! 2013 – Utrecht
      • Poznań 2013 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lahnstein 2013 – 11 International Modellbahntage
    • 2012
      • Reda 2012 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2012 – Salon Hobby
      • Lipsk 2012 – Modell-Hobby-Spiel
      • Zabrodzie 2012 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Dortmund 2012 – Intermodellbau
      • Modeltrein Expo On traXS! 2012 – Utrecht
      • Czyżowice 2012 – spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2012 – 10 International Modellbahntage
      • Poznań 2012 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2011
      • Poznań 2011 – Salon Hobby
      • Rybnik 2011 – Prezentacja makiety
      • Sopot 2011 – Spotkanie przy makiecie
      • Radom 2011 – Prezentacja makiety
      • Modeltrein Expo On traXS! 2011 – Utrecht
    • 2010
      • Poznań 2010 – Salon Hobby
      • Lipsk 2010 – Modell-Hobby-Spiel
      • Braniewo 2010 – Prezentacja makiety
      • Zabrodzie 2010 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Czyżowice 2010 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2010 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2009
      • Poznań 2009 – Salon Hobby
      • Lipsk 2009- Modell-Hobby-Spiel
      • Rogalinek 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Reda 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2009 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2008
      • Poznań 2008 – Salon Hobby
      • Rzeszów 2008 – Prezentacja makiety
      • Rybnik 2008 – Prezentacja makiety
    • 2007
      • Rybnik 2007 – Prezentacja makiety
      • Lipsk 2007- Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2007 – Spotkanie przy makiecie
    • 2006
      • Poznań 2006 – Salon Hobby
    • 2005
      • Gdańsk 2005 – Targi Trako
      • Radom 2005 – Prezentacja makiety
  • Warsztat
  • Porady
    • Prowadzenie ruchu pociągów na makiecie
    • Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)
    • Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej
    • System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej
    • Zależność: rozjazd – semafor(y)
    • Zależność: rozjazd – wykolejnica
    • Realistyczna makieta na niewielkiej powierzchni – czy jest to możliwe?
    • O co chodzi w epokach modelarskich?
  • Felietony
    • Moich kilka spostrzeżeń o modelarstwie kolejowym – felieton Leszka Lewińskiego cz.1
    • Gdzie są wystawy modelarstwa kolejowego? – felieton Leszka Lewińskiego cz.2
    • „Jestem modelarzem kolejowym…”. Czy aby na pewno? – felieton Leszka Lewińskiego cz.3
    • Publiczność: czyli przez kogo i jak oglądane są modele kolejowe – felieton Leszka Lewińskiego cz. 4
    • Więcej realizmu na makiecie – felieton Leszka Lewińskiego cz. 5
    • Makieta kolejowa – modułowa czy prezentacyjna? – felieton Leszka Lewińskiego cz. 6
    • Dlaczego nie zawsze warto kupować w sklepie modelarskim? -felieton Leszka Lewińskiego cz. 7
    • Modelarstwo kolejowe – zawsze trochę kompromisu – Felieton Franza Rittiga
  • Media o nas
  • Kontakt
  • O nas
  • Ekipa
  • Makieta
    • H0
      • Stacja Lewin Leski
      • Stacja Okunin
      • Stacja Zielona
      • Stacja Klecza Górna
      • Stacja Wysoka Gorzowska
      • Stacja Żelistrzewo
      • Stacja Alt Warnow
      • Żwirownia Roszków
      • Przystanek Karnin Gorzowski
      • Ładownia szlakowa
      • Tunel Rydułtowy
      • Szlak dwutorowy „Podlesie”
      • Przystanek Teodorowo
      • Szlak z przejściem na plażę
      • Szlak ze złomowym taborem
      • Szlak z wiaduktem drogowym
      • Szlak klubowy z łąką
      • Szlak klubowy z polem
      • Szlak na Mazurach
      • Stacja techniczna Gorzów
      • Stacja techniczna Oblotka
    • H0e
      • Stacja Rusinowo Wąskotorowe
      • Przystanek Bożepole Mazurskie
      • Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
      • Szlak wąskotorowy – Gospodarstwo w Lichnówkach
      • Szlak wąskotorowy – Przy ambonie
      • Szlak wąskotorowy – przez Żuławy
      • Szlak wąskotorowy z pastwiskiem
      • Szlak wąskotorowy z kapliczką
  • Modele
    • Transport wojska (eszelon)
    • Ławka dworcowa
    • Lokomotywownia z Cisnej-Majdanu
    • Berliet GBH
    • Polska furmanka
    • Węglarka „Es”
    • Rumpler RuV 29 i RuV 31
  • Imprezy
    • 2025
      • III Międzynarodowa Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych – Reda 2025
      • Intermodellbau 2025 Dortmund
      • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
      • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
      • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
      • 12. Mittenwalder Modellbahntage 2025
      • Chemnitzer Modelltage 2025
    • 2024
      • Expo – Trains Luksemburg 2024
      • Pokaz makiety Wysoka Gorzowska w Krzyżu Wielkopolskim
      • Gera 2024 – wystawa makiet
      • Poznań 2024 – Targi Hobby
      • Czyżowice 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej
      • Rybnik 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej w Kopalni Ignacy
      • Lipsk 2024 – Hobby Messe
      • Francja 2024 – Ramma
      • II Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych w Redzie
      • XIII Festiwal Kultury Modelarskiej w Olsztynie
      • Modeltrein Expo On traXS 2024 – Utrecht
      • Wystawa z okazji 50-lecia Klubu MEC01 – Münchberg 2024
      • 11. Wystawa Makiet Kolejowych w Mittenwalde k./Berlina
      • Kozy 2024 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
    • 2023
      • Kühlungsborn 2023 – wystawa makiet kolejowych
      • Luxembourg 2023 – 40. Expo Trains
      • Poznań 2023 – Salon Hobby
      • Gera 2023 – wystawa makiet
      • Lipsk 2023 – Modell-Hobby-Spiel
      • Mini wystawa makiet kolejowych w Kwidzynie
      • Piotrków Trybunalski 2023- VI Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Reda 2023 – Wystawa realistycznych makiet kolejowych
      • Stęszew 2023 – spotkanie przy makiecie
      • Modeltrein Expo On traXS 2023 – Utrecht
      • Kozy 2023 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
      • Mittenwalde 2023 – 10. Mittenwalder Modellbahntage
    • 2022
      • Kühlungsborn 2022 – wystawa makiet kolejowych
      • Gangelt 2022 – 25. Wystawa Modelarska
      • Gera 2022 – wystawa makiet
      • Poznań 2022 – Salon Hobby
      • Lipsk 2022 – Modell-Hobby-Spiel
      • Rybnik 2022 – Prezentacja makiety modułowej
      • Hochdorf 2022 – Wystawa w szwajcarskim Modellbahn- Expo
      • „Złote myśli” uczestników spotkania
      • Reda 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Kozy 2022 – prezentacja makiety modułowej
      • Modeltrein Expo On traXS! 2022 – Utrecht
      • Mittenwalde 2022 – wystawa makiet
      • Czyżowice 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Chemnitz 2022 – wystawa makiet
      • I Festiwal Modeli Kartonowych w Redzie
    • 2021
      • Warszawa 2021 – wystawa makiet w Stacji Muzeum
      • Lipsk 2021 – Modell-Hobby-Spiel
      • Kühlungsborn 2021 – wystawa makiet
      • Reda 2021 – Sylwestrowe warsztaty modelarskie
    • 2020
      • Luxembourg 2020 – Model Train
      • Rijswijk 2020 – Prezentacja makiety
      • Utrecht 2020 – OnTraXS!
      • Reda 2020 – Spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2020 – 18 International Modellbahntage
      • Mittenwalde 2020 – wystawa makiet
    • 2019
      • Tychy 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Zgierz 2019 – Warsztaty modelarskie
      • Poznań 2019 – Salon Hobby
      • Gera 2019 – wystawa makiet
      • Lipsk 2019 – Modell-Hobby-Spiel
      • Noc Muzeów – Olsztyn 2019
      • Bytom 2019 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Lipusz 2019 – prezentacja makiety Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych
      • Modeltrein Expo On traXS! 2019 – Utrecht
      • Münchberg 2019 – Prezentacja makiety
      • Czyżowice 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Görlitz 2019 – wystawa makiet kolejowych
    • 2018
      • Tczew 2018 – Kolej na Niepodległą!
      • Salon modelarstwa HOBBY w Poznaniu – XV edycja
      • Lipsk 2018 – Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2018 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Rijswijk 2018 – Prezentacja makiety
      • Reda 2018 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Miniaturowa Polska – Gliwice 2018
      • Lahnstein 2018 – 16 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2018 – spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2018 – 7. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2017
      • Lipsk 2017 – Modell-Hobby-Spiel
      • Szczecin 2017 – Prezentacja makiety
      • Radom 2017 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2017 – IV Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Luxembourg 2017 – Expo Trains
      • Lahnstein 2017 – 15 International Modellbahntage
      • Gangelt 2017 – prezentacja makiety
      • Francja – Trainsmania 2017
      • Czyżowice 2017 – Spotkanie przy makiecie
      • Czyżowice 2017 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Bytom 2017 – Prezentacja makiety
    • 2016
      • Poznań 2016 – Salon Hobby
      • Niemcy 2016 – Wakacje PMMH0
      • Lobau 2016 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2016 – III Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Wolsztyn 2016 – Parada parowozów
      • Gdynia 2016 – Warsztaty Modelarskie TT
      • Modeltrein Expo On traXS! 2016 – Utrecht
      • Lahnstein 2016 – 14 International Modellbahntage
      • Reda 2016 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Czyżowice 2016 – Spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2016 – 6. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2015
      • Poznań 2015 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lipsk 2015 – Modell-Hobby-Spiel
      • Olsztyn 2015 – Wystawa małych modelarskich makiet
      • Podlasie 2015 – wakacje PMM H0
      • Ostrołęka 2015 – Festyn Dworcowy
      • Piotrków Trybunalski 2015 – II Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Pobiedziska 2015 – Spotkanie przy makiecie
      • Noc Muzeów 2015
      • Sinsheim 2015 – 3 Faszination Modellbahn
      • Lahnstein 2015 – 13 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2015 – Spotkanie przy makiecie
    • 2014
      • Tychy 2014 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2014 – Salon Hobby
      • Istebna 2014 – Spotkanie przy makiecie
      • Gdańsk 2014 – Noc Muzeów
      • Żuławy 2014 – wycieczka PMM H0
      • Münchberg 2014 – Prezentacja makiety
      • Cisna Majdan 2014 – Prezentacja makiety
      • Sinsheim 2014 – 2 Faszination Modellbahn
      • Poznań 2014 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Czyżowice 2014 – Spotkanie przy makiecie
    • 2013
      • Reda 2013 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2013 – Salon Hobby
      • Lipsk 2013 – Modell-Hobby-Spiel
      • Gdańsk 2013 – Targi Gra i Zabawa
      • Kłodawa 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Rogalinek 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Luxembourg 2013 – Expo Trains
      • Modeltrein Expo On traXS! 2013 – Utrecht
      • Poznań 2013 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lahnstein 2013 – 11 International Modellbahntage
    • 2012
      • Reda 2012 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2012 – Salon Hobby
      • Lipsk 2012 – Modell-Hobby-Spiel
      • Zabrodzie 2012 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Dortmund 2012 – Intermodellbau
      • Modeltrein Expo On traXS! 2012 – Utrecht
      • Czyżowice 2012 – spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2012 – 10 International Modellbahntage
      • Poznań 2012 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2011
      • Poznań 2011 – Salon Hobby
      • Rybnik 2011 – Prezentacja makiety
      • Sopot 2011 – Spotkanie przy makiecie
      • Radom 2011 – Prezentacja makiety
      • Modeltrein Expo On traXS! 2011 – Utrecht
    • 2010
      • Poznań 2010 – Salon Hobby
      • Lipsk 2010 – Modell-Hobby-Spiel
      • Braniewo 2010 – Prezentacja makiety
      • Zabrodzie 2010 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Czyżowice 2010 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2010 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2009
      • Poznań 2009 – Salon Hobby
      • Lipsk 2009- Modell-Hobby-Spiel
      • Rogalinek 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Reda 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2009 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2008
      • Poznań 2008 – Salon Hobby
      • Rzeszów 2008 – Prezentacja makiety
      • Rybnik 2008 – Prezentacja makiety
    • 2007
      • Rybnik 2007 – Prezentacja makiety
      • Lipsk 2007- Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2007 – Spotkanie przy makiecie
    • 2006
      • Poznań 2006 – Salon Hobby
    • 2005
      • Gdańsk 2005 – Targi Trako
      • Radom 2005 – Prezentacja makiety
  • Warsztat
  • Porady
    • Prowadzenie ruchu pociągów na makiecie
    • Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)
    • Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej
    • System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej
    • Zależność: rozjazd – semafor(y)
    • Zależność: rozjazd – wykolejnica
    • Realistyczna makieta na niewielkiej powierzchni – czy jest to możliwe?
    • O co chodzi w epokach modelarskich?
  • Felietony
    • Moich kilka spostrzeżeń o modelarstwie kolejowym – felieton Leszka Lewińskiego cz.1
    • Gdzie są wystawy modelarstwa kolejowego? – felieton Leszka Lewińskiego cz.2
    • „Jestem modelarzem kolejowym…”. Czy aby na pewno? – felieton Leszka Lewińskiego cz.3
    • Publiczność: czyli przez kogo i jak oglądane są modele kolejowe – felieton Leszka Lewińskiego cz. 4
    • Więcej realizmu na makiecie – felieton Leszka Lewińskiego cz. 5
    • Makieta kolejowa – modułowa czy prezentacyjna? – felieton Leszka Lewińskiego cz. 6
    • Dlaczego nie zawsze warto kupować w sklepie modelarskim? -felieton Leszka Lewińskiego cz. 7
    • Modelarstwo kolejowe – zawsze trochę kompromisu – Felieton Franza Rittiga
  • Media o nas
  • Kontakt

System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej

2023-12-27

Temat zależności w urządzeniach srk, które powinny zostać wykonane na realistycznej makiecie, na której chcemy bawić się w modelowanie ruchu kolejowego wzorem oryginału, kończę dość długim i z pewnością dla wielu osób bardzo trudnym artykułem, wyjaśniającym jak działają takie urządzenia na małej stacji kolejowej.

Opiszę to dla stacji położonej na jednotorowej linii kolejowej, na której znajdują się tylko dwa tory główne (dla przebiegów pociągowych) – tor główny zasadniczy i tor główny dodatkowy oraz dwa tory boczne – do obsługi ładowni i rampy. Stację tę nazwałem Wysoka (skrót telegraficzny „Ws”). Przyjąłem, że w lewo prowadzi z niej tor szlakowy do stacji Lewin Leski, a w prawo – do stacji Zielona. Założyłem też, że stacja sterowana jest z pulpitu i posiada elektryczne napędy rozjazdów i wykolejnicy, a wszystkie semafory (wjazdowe i wyjazdowe) są semaforami świetlnymi. Przyjąłem również, że na tej stacji nie ma sygnałów świetlnych dla jazd manewrowych. Wszystkie jazdy manewrowe odbywają się, zatem, tutaj na sygnały ręczne podawane przez dyżurnego ruchu.

Opis systemu zależnościowego w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym rozpoczniemy od zapoznania się z pulpitem, za pomocą którego dyżurny ruchu kieruje pracą stacji Wysoka.

Oto wygląd pulpitu:

Zasada działania pulpitu.

Podstawową zasadą działania pulpitu są zależności w tym wykluczenia określonych funkcji, a sygnałami wyjściowymi z pulpitu do makiety – odpowiednie sygnały elektryczne, kierowane do danego mechanizmu przestawiania rozjazdu, wykolejnicy lub do odpowiednich świateł semafora.

Należy, więc, zapoznać się ze wszystkim zależnościami i wykluczeniami, które są realizowane w urządzeniach srk na stacji Wysoka.

  1. Zależność wykolejnica – rozjazd.

Zależność ta polega na tym, że sterowanie rozjazdem nr 2 (Zw2) jest uzależnione od położenia wykolejnicy Wk1.

Jeżeli wykolejnica jest nałożona na szynę to przycisk (przełącznik) do przekładania rozjazdu (Zw2) jest nieaktywny. Dopiero zdjęcie wykolejnicy z szyny (poprzez naciśnięcie przycisku Wk1) uaktywni przycisk przekładania zwrotnicy (Zw2) i umożliwi przestawienie zwrotnicy w położenie „minus”. Po przełożeniu zwrotnicy w „minus” nieaktywny musi stać się przycisk wykolejnicy (Wk1), tak aby nie było możliwe nałożenie jej na tor gdy rozjazd nr 2 jest w położeniu „minus”. Dopiero przełożenie zwrotnicy rozjazdu nr 2 w „plus” uaktywni przycisk umożliwiający nałożenie na szynę wykolejnicy Wk1, a po jej nałożeniu przycisk zwrotnicy rozjazdu Zw2 stanie się znów nieaktywny.

Położenie (kierunek) zwrotnicy rozjazdu sygnalizowany jest świeceniem się żółtej diody przy symbolu „plus” lub „minus” rozjazdu. Podobnie sygnalizowane jest położenie wykolejnicy. (Rysunku nie ma, gdyż to zagadnienie zostało szczegółowo wyjaśnione i zobrazowane w jednym z poprzednich artykułów).

  1. Sterowanie zwrotnicami rozjazdów nr 1 i 5 (Zw1 i Zw5).

Przyciski do przekładania zwrotnic w tych rozjazdach nie są wprost powiązane z żadnymi innymi urządzeniami i z założenia są one aktywne do chwili, aż zablokowanie ich działania będzie wynikało z utwierdzenia któregoś przebiegu, w skład którego dana zwrotnica wchodzi.

Położenie (kierunek) zwrotnicy tych rozjazdów sygnalizowane jest świeceniem się żółtej diody przy symbolu „plus” lub „minus” danego rozjazdu. W stanie zasadniczym zwrotnice rozjazdów powinny znajdować się w położeniu „plus” (patrz rysunek w akapicie „rozwiązanie przebiegu”).

  1. Sterowanie zwrotnicami rozjazdów nr 3 i 4 (Zw3, Zw4).

Zwrotnice tych rozjazdów są ze sobą „sprzężone” i ich przekładnie odbywa się jednym przyciskiem (przełącznikiem) Zw3,4. Przycisk ten nie jest wprost powiązany z żadnymi innymi urządzeniami i z założenia jest aktywny do chwili, aż zablokowanie jego działania będzie wynikało z utwierdzenia któregoś przebiegu, w skład którego te zwrotnice wchodzą. Położenie (kierunek) zwrotnic tych rozjazdów sygnalizowane jest świeceniem się żółtych diod przy symbolach „plus” lub „minus” każdego rozjazdu. W stanie zasadniczym zwrotnice rozjazdów powinny znajdować się w położeniu „plus” (patrz rysunek w akapicie „rozwiązanie przebiegu”).

  1. Przebiegi pociągowe.

Jest to najważniejszy i podstawowy element zależności.

Przebiegi ustawia się naciskając JEDNOCZEŚNIE dwa przyciski przebiegowe: na początku i na końcu danego przebiegu (czerwone strzałki na rysunkach pokazują, które przyciski należy jednocześnie nacisnąć dla utwierdzenia danego przebiegu).

Na stacji Wysoka zdefiniowane są następujące przebiegi:

Przebieg a1

Jest to wjazd na tor nr 1 stacji Wysoka ze szlaku od strony stacji Lewin Leski. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski a1,2 oraz a1.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 1 (Zw1) w położeniu „plus”;

– rozjazd nr 2 (Zw2) w położeniu „plus”;

– wykolejnica Wk1 – nałożona na szynę;

– rozjazdy sprzężone nr 3 i 4 w położeniu „plus”;

– rozjazd nr 5 (Zw5) w położeniu „plus”.

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a2 , b1 , c2 , e2 , f1 , f2

Utwierdzenie przebiegu a1 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, wyświetla na semaforze A1/2 sygnał zezwalający na jazdę (rodzaj tego sygnału jest uzależniony od obrazu sygnałowego wyświetlonego na semaforze D), a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku a1,2oraz a1, a także zielona dioda przy symbolu semafora A1/2.

Przebieg a2

Jest to wjazd na tor nr 3 stacji ze szlaku Wysoka ze szlaku od strony stacji Lewin Leski. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski a1,2 oraz a2.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 1 (Zw1) w położeniu „minus”;

– rozjazd nr 5 (Zw5) w położeniu „minus”.

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a1 , b1 , c2 , d1 , f1 , f2

Utwierdzenie przebiegu a2 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, wyświetla na semaforze A1/2 sygnał zezwalający na jazdę (rodzaj tego sygnału jest uzależniony od obrazu sygnałowego wyświetlonego na semaforze E2), a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku a1,2oraz a2, a także zielona dioda przy symbolu semafora A1/2.

Przebieg b1

Jest to wyjazd z toru nr 1 stacji Wysoka na szlak w kierunku stacji Lewin Leski. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski b1 oraz b1c2.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 1 (Zw1) w położeniu „plus”;

– rozjazd nr 2 (Zw2) w położeniu „plus”;

– wykolejnica Wk1 – nałożona na szynę;

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a1 , a2 , c2 , f2

Utwierdzenie przebiegu b1 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku b1 oraz b1c2 oraz na semaforze B wyświetla się sygnał zezwalający na jazdę (światło zielone ciągłe), a na pulpicie także zielona dioda przy symbolu semafora B.

Przebieg c2

Jest to wyjazd z toru nr 3 stacji Wysoka na szlak w kierunku stacji Lewin Leski. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski c2 oraz b1c2.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 1 (Zw1) w położeniu „minus”;

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a1 , a2 , b1 , f1

Utwierdzenie przebiegu c2 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku c2 oraz b1c2 oraz na semaforze C2wyświetla się sygnał zezwalający na jazdę (światło górne zielone ciągłe i dolne pomarańczowe ciągłe), a na pulpicie także zielona dioda przy symbolu semafora C2.

Przebieg d1

Jest to wyjazd z toru nr 1 stacji Wysoka na szlak w kierunku stacji Zielona. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski d1 oraz d1e2.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazdy sprzężone nr 3 i 4 w położeniu „plus”;

– rozjazd nr 5 (Zw5) w położeniu „plus”.

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a2 , e2 , f1 , f2

Utwierdzenie przebiegu d1 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku d1 oraz d1e2 oraz na semaforze D wyświetla się sygnał zezwalający na jazdę (światło zielone ciągłe), a na pulpicie także zielona dioda przy symbolu semafora D.

Przebieg e2

Jest to wyjazd z toru nr 3 stacji Wysoka na szlak w kierunku stacji Zielona. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski e2 oraz d1e2.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 5 (Zw5) w położeniu „minus”.

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a2 , d1 , f1 , f2

Utwierdzenie przebiegu e2 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku e2 oraz d1e2 oraz na semaforze E2wyświetla się sygnał zezwalający na jazdę (światło górne zielone ciągłe i dolne pomarańczowe ciągłe), a na pulpicie także zielona dioda przy symbolu semafora E2.

Przebieg f1

Jest to wjazd na tor nr 1 stacji Wysoka ze szlaku od strony stacji Zielona. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski f1,2 oraz f1.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 5 (Zw5) w położeniu „plus”;

– rozjazdy sprzężone nr 3 i 4 w położeniu „plus”;

– rozjazd nr 2 (Zw2) w położeniu „plus”;

– wykolejnica Wk1 – nałożona na szynę;

– rozjazd nr 1 (Zw1) w położeniu „plus”.

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a1, a2 , c2 , d1 , e2 , f2

Utwierdzenie przebiegu f1 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, wyświetla na semaforze F1/2sygnał zezwalający na jazdę (rodzaj tego sygnału jest uzależniony od obrazu sygnałowego wyświetlonego na semaforze B), a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku f1,2oraz f1, a także zielona dioda przy symbolu semafora F1/2.

Przebieg f2

Jest to wjazd na tor nr 3 stacji Wysoka ze szlaku od strony stacji Zielona. Przebieg ten utwierdza się naciskając jednocześnie przyciski f1,2 oraz f2.

Aby przebieg ten został utwierdzony, muszą być spełnione następujące warunki:

– rozjazd nr 5 (Zw5) w położeniu „minus”;

– rozjazd nr 1 (Zw1) w położeniu „minus”.

Ponadto nie może być wcześniej (lub jednocześnie) utwierdzony żaden z wyszczególnionych przebiegów: a1, a2, b1, d1 , e2 , f1

Utwierdzenie przebiegu f2 jednocześnie blokuje możliwość utwierdzenia ww. przebiegów, wyświetla na semaforze F sygnał zezwalający na jazdę (rodzaj tego sygnału jest uzależniony od obrazu sygnałowego wyświetlonego na semaforze C2), a dla kontroli utwierdzenia na pulpicie zapalają się kontrolne diody (po 3 sztuki w grupie) przy przycisku f1,2oraz f2, a także zielona dioda przy symbolu semafora F1/2.

Rozwiązanie przebiegu.

Rozwiązania przebiegu dokonuje dyżurny ruchu stacji Wysoka po upewnieniu się, że pociąg w całości przejechał przez daną głowicę rozjazdową.

Rozwiązanie przebiegów przebiegających przez głowicę rozjazdową od strony Lewina Leskiego, czyli przebiegów a1, a2 , b1, c2  odbywa się poprzez chwilowe naciśnięcie przycisku „rozwiązanie przebiegu” znajdującego się w lewej górnej części pulpitu. Gaśnie wówczas zielona dioda na kontrolce semafora, który zezwalał na jazdę, a zaświeca się tam dioda czerwona. Na makiecie zmienia się na odpowiednim semaforze sygnał z zezwalającego na jazdę na sygnał „stój” (światło czerwone).

Rozwiązanie przebiegów przebiegających przez głowicę rozjazdową od strony stacji Zielona, czyli przebiegów f1, f2 , d1, e2  odbywa się poprzez chwilowe naciśnięcie przycisku „rozwiązanie przebiegu” znajdującego się w prawej górnej części pulpitu. Gaśnie wówczas zielona dioda na kontrolce semafora, który zezwalał na jazdę, a zaświeca się tam dioda czerwona. Na makiecie zmienia się na odpowiednim semaforze sygnał z zezwalającego na jazdę na sygnał stój (światło czerwone).

Gdy wszystkie przebiegi są rozwiązane należy doprowadzić położenie zwrotnic rozjazdów i wykolejnicę do stanu zasadniczego. Na wszystkich semaforach będących w stanie zasadniczym świecą się czerwone światła.

  1. Zależności pomiędzy semaforami.

Zależności pomiędzy semaforami dotyczą uzależnienia wskazań semafora A1/2 od wskazań semaforów D i E2 oraz wskazań semafora F1/2 od wskazań semaforów B i C2.

Zasadniczy stan obrazów na semaforach jest taki, że wszystkie one wskazują sygnały „stój”:

Jeżeli na semaforze A1/2 zostaje wyświetlony sygnał zezwalający to sygnał ten ma następujący układ świateł:

– jedno światło pomarańczowe, gdy realizowany jest przebieg a1, zaś semafor D wskazuje sygnał „stój” (światło czerwone):

– jedno światło zielone, gdy realizowany jest przebieg a1, zaś semafor D wskazuje sygnał zezwalający (światło zielone):

– dwa światła pomarańczowe, gdy realizowany jest przebieg a2, zaś semafor E2 wskazuje sygnał „stój” (światło czerwone):

– dwa światła pomarańczowe, z których górne jest migające, gdy realizowany jest przebieg a2, a semafor E2 wskazuje sygnał zezwalający (górne światło zielone a dolne pomarańczowe):

Jeżeli na semaforze F1/2 zostaje wyświetlony sygnał zezwalający, to sygnał ten ma następujący układ świateł:

– jedno światło pomarańczowe, gdy realizowany jest przebieg f1, zaś semafor B wskazuje sygnał „stój” (światło czerwone):

– jedno światło zielone, gdy realizowany jest przebieg f1, zaś semafor B wskazuje sygnał zezwalający (światło zielone):

– dwa światła pomarańczowe, gdy realizowany jest przebieg f2, zaś semafor C2 wskazuje sygnał „stój” (światło czerwone):

– dwa światła pomarańczowe, z których górne jest migające, gdy realizowany jest przebieg f2, zaś semafor C2 wskazuje sygnał zezwalający (górne światło zielone i dolne pomarańczowe):

  • Sygnały zastępcze.

Sygnały zastępcze w postaci jednego białego światła migającego można wyświetlić na każdym semaforze pod warunkiem, że nie jest na nim wyświetlony sygnał zezwalający (czyli świeci się na nim światło czerwone).

Wyświetlenie sygnału zastępczego na którymś semaforze musi blokować możliwość wyświetlenia sygnału zastępczego na innych semaforach (na stacji może być wyświetlony tylko jeden sygnał zastępczy).

Sygnał zastępczy może zostać wygaszony w dowolnym momencie „ręcznie” przez dyżurnego ruchu, a jeśli to nie nastąpi – wyłącza się on samoczynnie po 90 sekundach.

Zdaję sobie sprawę z tego, że dla wielu czytelników ten tekst okazał się zbyt trudny. Ale jest on trudny tylko z pozoru. Natomiast zapewniam Was, że bez zrozumienia zależności, które „rządzą” ruchem na prawdziwej kolei nie ma mowy, aby na makiecie można było symulować w sposób realistyczny ruch modelowych pociągów. Dlatego tym, którzy jednak chcą prowadzić ruch pociągów na swoich makietach w sposób zgodny z oryginałem radzę powrócić do zamieszczonych tutaj rysunków i tekstu oraz rozwiązać ćwiczebnie kilka zadań tzw. sytuacyjnych, które przygotuję i podam poprzez nasze PMM-owe social-media.

Warto zauważyć, że wskazania semaforów na pulpicie wcale nie pokazują rzeczywiście wyświetlanych obrazów sygnałowych dla maszynisty. Dyżurny ruchu ma jedynie informację, czy na semaforze „podany” jest sygnał zezwalający, czy też wskazuje on sygnał „stój”. To nie dyżurny ruchu decyduje o obrazie sygnałowym wyświetlanym dla maszynisty lecz właśnie urządzenia sterowania ruchem i system zależnościowy!

Należy również podkreślić, że system zależnościowy minimalizuje ryzyko popełnienia błędu przez człowieka, a właściwie popełnienie takiego błędu wyklucza. Jedynie prowadzenie ruchu pociągów z użyciem sygnałów zastępczych – przy braku przestrzegania określonych procedur – może doprowadzić do wprowadzenia pociągu na źle przygotowaną drogę przebiegu.

Z tych wszystkich opisanych powodów zachęcam modelarskich elektryków i elektroników, aby zaprojektowali oni i zbudowali (w oparciu o podane tutaj informacje) pulpity zależnościowe do sterowania makietami, bo bez zależności każda, nawet najlepiej wykonana makieta stacji lub posterunku, będzie jedynie ułomną próbą naśladowania pierwowzoru.

Zadania kontrolne z zakresu obsługi urządzeń srk na stacji Wysoka.

Opisując działanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym na małej stacji o nazwie Wysoka obiecałem przygotować zadania kontrolne, które pozwolą zainteresowanym osobom na sprawdzenie, czy opanowali oni w wystarczającym stopniu to niełatwe zagadnienie związane z modelowaniem ruchu kolejowego na realistycznej makiecie. Oto trzy zadania. Ich treść jest zasadniczo taka sama i brzmi: Napisz (w punktach, w kolejności) jakie czynności na pulpicie służącym do sterowania urządzeniami srk musi wykonać dyżurny ruchu stacji Wysoka, aby zrealizować opisane jazdy pociągowe. Wskazane jest, aby podając czynności wykonywane przez dyżurnego ruchu na pulpicie wskazać również inne czynności, które dyżurny winien (chronologicznie) wykonać (np. sprawdzenie sygnałów końca pociągu, potwierdzenie dla dyżurnego stacji sąsiedniej o przybyciu pociągu w całości, telefoniczne zamówienie drogi dla pociągu do stacji sąsiedniej itp.).

Zadanie 1:

Ze stacji Lewin Leski został wyprawiony pociąg pasażerski nr 2301. Ze stacji Zielona został wyprawiony pociąg pasażerski nr 4104. Pociągi te należy wyminąć (skrzyżować) na stacji Wysoka. Pociągi jadą zgodnie z rozkładem jazdy i pierwszy do stacji Wysoka przybędzie pociąg z Lewina (2301). Po „krzyżowaniu” pierwszy odjedzie pociąg do Lewina (4104). Napisz (chronologicznie w punktach) jakie czynności musi wykonać dyżurny ruchu stacji Wysoka.

Zadanie 2:

Ze stacji Zielona został wyprawiony pociąg towarowy nr 44106, który należy przyjąć na tor nr 3 stacji Wysoka i go zatrzymać. Po zwolnieniu szlaku Wysoka – Zielona ze stacji Zielona do stacji Lewin Leski ma zostać wyprawiony pociąg pospieszny nr 112, który ma przejechać przez stację Wysoka bez zatrzymania. Po dojeździe pociągu pospiesznego do Lewina należy wyprawić pociąg towarowy nr 44106 w kierunku stacji Lewin Leski. Napisz (chronologicznie w punktach) jakie czynności musi wykonać dyżurny ruchu stacji Wysoka.

Zadanie 3:

Ze stacji Zielona został wyprawiony pociąg pasażerski nr 4218, który ma planowy postój na stacji Wysoka. Od strony stacji Lewin Leski wyprawiony został pociąg towarowy nr 23205, który ma przejechać przez stację Wysoka i jechać do stacji Zielona bez zatrzymania, mijając się (krzyżując) z pociągiem pasażerskim nr 4218, stojącym na stacji Wysoka. Po „krzyżowaniu” należy wyprawić pociąg nr 4218 do stacji Lewin Leski. Napisz (chronologicznie w punktach) jakie czynności musi wykonać dyżurny ruchu stacji Wysoka.

Udostępnij

Porady

Leszek Lewiński

  • O nas

    Witajcie na naszej stronie. To miejsce, w którym dzielimy się z modelarzami kolejowymi naszym czasem, wiedzą i emocjami. Modelarstwo to nie tylko budowa makiet czy taboru. To także pasjonujące spotkania, warsztaty oraz inne wydarzenia w kraju i zagranicą, a co za tym idzie, ciekawe miejsca, makiety, ludzie. Znajdziecie tu opisy naszych makiet, modeli oraz relacje z modelarskich wyjazdów bliższych i dalszych.
  • Zobacz nasze filmy na youtube

  • Polub nas na facebooku

    Facebook Pagelike Widget
  • Najnowsze artykuły

    • III Międzynarodowa Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych – Reda 2025
    • Nad dachami Kwidzyna w Modell Eisen Bahner
    • Wysoka Gorzowska w Le Train 5/2025
    • Intermodellbau 2025 Dortmund
    • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
  • Nasze najbliższe wydarzenia

    Wystawa makiet Kolejowych w Redzie

    Pokaz Makiety Modułowej w Lipuszu

    hobbymesse Lipsk

    Modellbahnausstellung OMC Gera



  • INFORMACJE PRAWNE

    Wszystkie publikacje na tej stronie są własnością autorów i nie można wykorzystywać ich bez zgody. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie publikacji oraz fotografii bez zgody autorów jest zabronione.


© pmmh0.pl 2024 - Grupa Modelarska

Kontynuując przeglądanie tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie przez nas z plików cookie.