Stacja Cisna-Majdan położona jest na południowo-wschodnim krańcu Polski i kiedyś była bardzo ważnym punktem na sieci Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, zbudowanej na potrzeby transportu drewna z zalesionych i nierzadko wysoko położonych terenów Bieszczad. Dziś stacja funkcjonuje wyłącznie w celach turystycznych, a większość obiektów po modernizacji zmieniła swój wygląd i została przebudowana na potrzeby obsługi turystów. Ja zdecydowałem się na odtworzenie tej stacji w modelu, w skali 1:87, przedstawiając ją tak, jak wyglądała w latach 70’tych XX wieku.
Wracając do zasadniczego tematu – po krótce opiszę sposób wykonania modelu budynku lokomotywowni z warsztatem. Obiekt ma 40 cm długości i w całości zbudowany został z kartonu. W oryginale ściany budynku są dość grube, dlatego w skali 1:87 mają aż 5mm grubości. Złożyłem je z trzech warstw kartonu o grubości 2 i 1 mm. Wykorzystałem tą sytuację by odtworzyć wnęki pod oknami w głównej hali lokomotywowni. Po sklejeniu bryły budynku, wszystkie łączenia kartonu należało wyrównać przy użyciu szpachlówki, a następnie wyszlifować.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_1.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_2.jpg)
Kolejnym etapem było wykonanie kanału w części warsztatowej. W związku z tym, że dach modelu jest zdejmowany, wszystkie pomieszczenia wewnątrz musiałem odtworzyć zgodnie z ich przeznaczeniem. Dziś wnętrza w prawdziwym obiekcie wyglądają nieco inaczej, dlatego budując model opierałem się na starych planach i informacjach uzyskanych od emerytowanych pracowników stacji. Po przyklejeniu modelowego toru pomalowałem wszystkie ściany białą farbą akrylową. Po takim zabiegu z reguły widać ewentualne niedociągnięcia np. w szpachlowaniu. Poprawki tym razem nie były potrzebne, zatem, można było zająć się stolarką okienną i drzwiową.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_5.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_35.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_36.jpg)
Okna i drzwi, wykonane metodą foto-trawienia z blachy mosiężnej, zostały najpierw pomalowane, a następnie wklejone na swoje miejsce. Aranżację wnętrz zacząłem od pomalowania lamperii i wykonania posadzek. W większości pomieszczeń podłogi były wykonane z desek, tak więc w modelu posłużyłem się ciętym na paski fornirem, aby takie deskowanie odtworzyć.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_7.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_6.jpg)
Podłoga hali lokomotywowni to zwykła polepa, w modelu dosyć trudna do wykonania. Nie wystarczy zwykłe pomalowanie podłogi na czarno… Na wstępie pokryłem ją Acrylmasse fur Putz und Betonimitation firmy Stangel, aby w kolejnym etapie zapuszczać w nią dość duże ilości Wash Interactive AK 045. Wszelkie ślady imitujące plamy oleju i smarów wykonałem przy użyciu AK Interactive 084. To dość pracochłonne zadanie, ale chcąc uzyskać właściwy efekt, warto poświęcić temu zabiegowi trochę czasu.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_26-1.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_30.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_29.jpg)
Urządzanie wnętrz to była już czysta przyjemność. Do zagospodarowania pomieszczeń użyłem produktów firmy Preiser oraz własnych odlewów z żywicy. Wyjątek stanowią szafki ubraniowe, które zaprojektowałem, a następnie wytrawiłem w blasze. Dzięki tej technice można było uniknąć efektu powtarzalności jak to bywa w produktach seryjnych i w niektórych np. zostawić uchylone drzwi.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_26.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_23.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_24.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_27.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_28.jpg)
Instalacja elektryczna i wodna to również ręczna praca z użyciem kawałków plastiku i drutu. Ciekawym i charakterystycznym detalem we wnętrzu hali jest podwieszony na całej długości pod sufitem kanał nawiewu ciepłego powietrza. Dziś ten element już nie istnieje, ale w latach 70’tych odpowiadał on za nagrzanie wnętrza. W modelu wykonałem go z kawałków PCV i blaszki mosiężnej.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_31.jpg)
Dzięki technice foto-trawienia wykonałem również całe wyposażenie kuźni. Wszystkie przyrządy pokazane w miniaturze istnieją w oryginale do dziś. Dokonałem własnoręcznych pomiarów by wiernie odtworzyć je w modelu.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_33.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_34.jpg)
Sporym wyzwaniem były też bramy wjazdowe. W oryginale są one wykonane z desek i pierwszą myślą była chęć zastosowania cienkiego forniru – drewnianej okleiny meblowej. Jednak z uwagi na obawy o ewentualne zwichrowanie tak cienkiego materiału – wykonałem je z… blachy mosiężnej. Każde skrzydło zostało zlutowane z czterech warstw, a następnie pomalowane. Warstwowa konstrukcja skrzydeł drzwi okazała się być konieczną, dla pokazania różnego ułożenia desek od strony wewnętrznej i zewnętrznej. Najtrudniejszą czynnością było naniesienie śladów eksploatacji w taki sposób, aby bramy wyglądały na wykonane z drewna.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_9.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_13.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_14.jpg)
Na sam koniec prac zostawiłem sobie dach. Podobnie jak bryła budynku, został on wykonany z kartonu.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_3.jpg)
Kominy ceglane to zaadaptowany produkt firmy Auchagen, zaś metalowe kominy wyciągowe wykonane są z cienkiej blachy.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_8.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_10.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_12.jpg)
Dach w oryginale – podobnie jak pozostałe budynki na stacji – pokryty był eternitem. Technikę wykonania modelu eternitu opisałem w poprzednim materiale i zastosowałem ją także tutaj. Imituje go specjalnie ukształtowana (wytłoczona) blacha miedziana, pomalowana szarą farbą podkładową w aerozolu od firmy Tamiya. Końcowy efekt uzyskałem stosując nakładanie pyłu z suchych pasteli.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_32.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_21.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_22.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_17.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_18.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_19.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/szopa_w_cisnej_20.jpg)