Metod wykonania takiego wagonu jest kilka. Ja postaram się przedstawić najprostszą – z użyciem kalkomanii. Zrobię to na przykładzie wąskotorowego wagonu węglarki. Jego producentem jest firma Liliput.
Pierwszym krokiem jest usunięcie istniejących oznaczeń. Zrobiłem to papierem ściernym o gradacji 1000. Następnie wagon pomalowałem na kolor rdzawo-brązowy używając aerografu.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_1.jpg)
W miejsca, na których znajdą się kalkomanie należy nanieść preparat, który te płaszczyzny wybłyszczy. Ja do tego celu używam płynu „Sidolux”. Preparat naniosłem za pomocą pędzelka i pozostawiłem do wyschnięcia.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_2.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_3.jpg)
Po wyschnięciu preparatu wyraźnie widać miejsca, na które będą nakładane kalkomanie. Powinno się zawsze wybłyszczyć nieco większą powierzchnię. Następnie z przygotowanego arkusza z kalkomaniami wybrałem odpowiednie oznaczenia. Moje kalkomanie zostały przygotowane w programie graficznym, zgodnie z przepisami o oznakowaniu taboru kolejowego i wydrukowane w jednym ze sklepów modelarskich.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_4-e1703784645157.jpg)
Do nakładania kalkomanii używam pęsety i wykałaczki. Ponadto miejsca, w których mają znaleźć się kalkomanie zawsze zwilżam płynem zmiękczającym kalkomanie. Użyłem tutaj płynu „Mr. MARK SETTER”.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_5.jpg)
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_6.jpg)
W miejsca z naniesionym preparatem zmiękczającym nałożyłem odpowiednie kalkomanie, które „ustawiłem” w odpowiednim miejscu za pomocą wykałaczki. W przypadku wagonu który ma imitację deskowania na burtach, w miejscach gdzie znajdują się „zagłębienia”, trzeba dokonać wciśnięcia kalkomanii w te rowki. Po prawidłowym ułożeniu kalkomanii resztę płynu usunąłem za pomocą patyczka kosmetycznego. Po naniesieniu kalkomanii odczekałem do ich wyschnięcia. Trwało to około 2 godzin.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_7.jpg)
Po wyschnięciu należało kalkomanie zabezpieczyć i zmatowić wybłyszczone powierzchnie. Do tego zabiegu użyłem lakieru Vallejo Premium 62 062 Matt. Lakier na model jest naniosłem używając aerografu.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_8.jpg)
Po naniesieniu lakieru kalkomanie są zabezpieczone, a wybłyszczone powierzchnie stają się matowe.
![](https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/spolszczenie_wagonu_waskotorowego_czyli_jak_wykonac_waskotorowy_wagon_z_polskimi_oznaczeniami_9.jpg)
Wagon uznałem za gotowy. Pozostało mi już tylko wykonanie imitacji ładunku oraz jego waloryzacja tego „spolszczonego” modelu.