• O nas
  • Ekipa
  • Makieta
    • H0
      • Stacja Lewin Leski
      • Stacja Okunin
      • Stacja Zielona
      • Stacja Klecza Górna
      • Stacja Wysoka Gorzowska
      • Stacja Żelistrzewo
      • Stacja Alt Warnow
      • Żwirownia Roszków
      • Przystanek Karnin Gorzowski
      • Ładownia szlakowa
      • Tunel Rydułtowy
      • Szlak dwutorowy „Podlesie”
      • Przystanek Teodorowo
      • Szlak z przejściem na plażę
      • Szlak ze złomowym taborem
      • Szlak z wiaduktem drogowym
      • Szlak klubowy z łąką
      • Szlak klubowy z polem
      • Szlak na Mazurach
      • Stacja techniczna Gorzów
      • Stacja techniczna Oblotka
    • H0e
      • Stacja Rusinowo Wąskotorowe
      • Przystanek Bożepole Mazurskie
      • Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
      • Szlak wąskotorowy – Gospodarstwo w Lichnówkach
      • Szlak wąskotorowy – Przy ambonie
      • Szlak wąskotorowy – przez Żuławy
      • Szlak wąskotorowy z pastwiskiem
      • Szlak wąskotorowy z kapliczką
  • Modele
    • Transport wojska (eszelon)
    • Ławka dworcowa
    • Lokomotywownia z Cisnej-Majdanu
    • Berliet GBH
    • Polska furmanka
    • Węglarka „Es”
    • Rumpler RuV 29 i RuV 31
  • Imprezy
    • 2025
      • Intermodellbau 2025 Dortmund
      • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
      • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
      • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
      • 12. Mittenwalder Modellbahntage 2025
      • Chemnitzer Modelltage 2025
    • 2024
      • Expo – Trains Luksemburg 2024
      • Pokaz makiety Wysoka Gorzowska w Krzyżu Wielkopolskim
      • Gera 2024 – wystawa makiet
      • Poznań 2024 – Targi Hobby
      • Czyżowice 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej
      • Rybnik 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej w Kopalni Ignacy
      • Lipsk 2024 – Hobby Messe
      • Francja 2024 – Ramma
      • II Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych w Redzie
      • XIII Festiwal Kultury Modelarskiej w Olsztynie
      • Modeltrein Expo On traXS 2024 – Utrecht
      • Wystawa z okazji 50-lecia Klubu MEC01 – Münchberg 2024
      • 11. Wystawa Makiet Kolejowych w Mittenwalde k./Berlina
      • Kozy 2024 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
    • 2023
      • Kühlungsborn 2023 – wystawa makiet kolejowych
      • Luxembourg 2023 – 40. Expo Trains
      • Poznań 2023 – Salon Hobby
      • Gera 2023 – wystawa makiet
      • Lipsk 2023 – Modell-Hobby-Spiel
      • Mini wystawa makiet kolejowych w Kwidzynie
      • Piotrków Trybunalski 2023- VI Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Reda 2023 – Wystawa realistycznych makiet kolejowych
      • Stęszew 2023 – spotkanie przy makiecie
      • Modeltrein Expo On traXS 2023 – Utrecht
      • Kozy 2023 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
      • Mittenwalde 2023 – 10. Mittenwalder Modellbahntage
    • 2022
      • Kühlungsborn 2022 – wystawa makiet kolejowych
      • Gangelt 2022 – 25. Wystawa Modelarska
      • Gera 2022 – wystawa makiet
      • Poznań 2022 – Salon Hobby
      • Lipsk 2022 – Modell-Hobby-Spiel
      • Rybnik 2022 – Prezentacja makiety modułowej
      • Hochdorf 2022 – Wystawa w szwajcarskim Modellbahn- Expo
      • „Złote myśli” uczestników spotkania
      • Reda 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Kozy 2022 – prezentacja makiety modułowej
      • Modeltrein Expo On traXS! 2022 – Utrecht
      • Mittenwalde 2022 – wystawa makiet
      • Czyżowice 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Chemnitz 2022 – wystawa makiet
      • I Festiwal Modeli Kartonowych w Redzie
    • 2021
      • Warszawa 2021 – wystawa makiet w Stacji Muzeum
      • Lipsk 2021 – Modell-Hobby-Spiel
      • Kühlungsborn 2021 – wystawa makiet
      • Reda 2021 – Sylwestrowe warsztaty modelarskie
    • 2020
      • Luxembourg 2020 – Model Train
      • Rijswijk 2020 – Prezentacja makiety
      • Utrecht 2020 – OnTraXS!
      • Reda 2020 – Spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2020 – 18 International Modellbahntage
      • Mittenwalde 2020 – wystawa makiet
    • 2019
      • Tychy 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Zgierz 2019 – Warsztaty modelarskie
      • Poznań 2019 – Salon Hobby
      • Gera 2019 – wystawa makiet
      • Lipsk 2019 – Modell-Hobby-Spiel
      • Noc Muzeów – Olsztyn 2019
      • Bytom 2019 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Lipusz 2019 – prezentacja makiety Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych
      • Modeltrein Expo On traXS! 2019 – Utrecht
      • Münchberg 2019 – Prezentacja makiety
      • Czyżowice 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Görlitz 2019 – wystawa makiet kolejowych
    • 2018
      • Tczew 2018 – Kolej na Niepodległą!
      • Salon modelarstwa HOBBY w Poznaniu – XV edycja
      • Lipsk 2018 – Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2018 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Rijswijk 2018 – Prezentacja makiety
      • Reda 2018 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Miniaturowa Polska – Gliwice 2018
      • Lahnstein 2018 – 16 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2018 – spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2018 – 7. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2017
      • Lipsk 2017 – Modell-Hobby-Spiel
      • Szczecin 2017 – Prezentacja makiety
      • Radom 2017 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2017 – IV Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Luxembourg 2017 – Expo Trains
      • Lahnstein 2017 – 15 International Modellbahntage
      • Gangelt 2017 – prezentacja makiety
      • Francja – Trainsmania 2017
      • Czyżowice 2017 – Spotkanie przy makiecie
      • Czyżowice 2017 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Bytom 2017 – Prezentacja makiety
    • 2016
      • Poznań 2016 – Salon Hobby
      • Niemcy 2016 – Wakacje PMMH0
      • Lobau 2016 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2016 – III Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Wolsztyn 2016 – Parada parowozów
      • Gdynia 2016 – Warsztaty Modelarskie TT
      • Modeltrein Expo On traXS! 2016 – Utrecht
      • Lahnstein 2016 – 14 International Modellbahntage
      • Reda 2016 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Czyżowice 2016 – Spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2016 – 6. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2015
      • Poznań 2015 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lipsk 2015 – Modell-Hobby-Spiel
      • Olsztyn 2015 – Wystawa małych modelarskich makiet
      • Podlasie 2015 – wakacje PMM H0
      • Ostrołęka 2015 – Festyn Dworcowy
      • Piotrków Trybunalski 2015 – II Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Pobiedziska 2015 – Spotkanie przy makiecie
      • Noc Muzeów 2015
      • Sinsheim 2015 – 3 Faszination Modellbahn
      • Lahnstein 2015 – 13 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2015 – Spotkanie przy makiecie
    • 2014
      • Tychy 2014 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2014 – Salon Hobby
      • Istebna 2014 – Spotkanie przy makiecie
      • Gdańsk 2014 – Noc Muzeów
      • Żuławy 2014 – wycieczka PMM H0
      • Münchberg 2014 – Prezentacja makiety
      • Cisna Majdan 2014 – Prezentacja makiety
      • Sinsheim 2014 – 2 Faszination Modellbahn
      • Poznań 2014 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Czyżowice 2014 – Spotkanie przy makiecie
    • 2013
      • Reda 2013 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2013 – Salon Hobby
      • Lipsk 2013 – Modell-Hobby-Spiel
      • Gdańsk 2013 – Targi Gra i Zabawa
      • Kłodawa 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Rogalinek 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Luxembourg 2013 – Expo Trains
      • Modeltrein Expo On traXS! 2013 – Utrecht
      • Poznań 2013 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lahnstein 2013 – 11 International Modellbahntage
    • 2012
      • Reda 2012 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2012 – Salon Hobby
      • Lipsk 2012 – Modell-Hobby-Spiel
      • Zabrodzie 2012 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Dortmund 2012 – Intermodellbau
      • Modeltrein Expo On traXS! 2012 – Utrecht
      • Czyżowice 2012 – spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2012 – 10 International Modellbahntage
      • Poznań 2012 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2011
      • Poznań 2011 – Salon Hobby
      • Rybnik 2011 – Prezentacja makiety
      • Sopot 2011 – Spotkanie przy makiecie
      • Radom 2011 – Prezentacja makiety
      • Modeltrein Expo On traXS! 2011 – Utrecht
    • 2010
      • Poznań 2010 – Salon Hobby
      • Lipsk 2010 – Modell-Hobby-Spiel
      • Braniewo 2010 – Prezentacja makiety
      • Zabrodzie 2010 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Czyżowice 2010 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2010 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2009
      • Poznań 2009 – Salon Hobby
      • Lipsk 2009- Modell-Hobby-Spiel
      • Rogalinek 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Reda 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2009 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2008
      • Poznań 2008 – Salon Hobby
      • Rzeszów 2008 – Prezentacja makiety
      • Rybnik 2008 – Prezentacja makiety
    • 2007
      • Rybnik 2007 – Prezentacja makiety
      • Lipsk 2007- Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2007 – Spotkanie przy makiecie
    • 2006
      • Poznań 2006 – Salon Hobby
    • 2005
      • Gdańsk 2005 – Targi Trako
      • Radom 2005 – Prezentacja makiety
  • Warsztat
  • Porady
    • Prowadzenie ruchu pociągów na makiecie
    • Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)
    • Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej
    • System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej
    • Zależność: rozjazd – semafor(y)
    • Zależność: rozjazd – wykolejnica
    • Realistyczna makieta na niewielkiej powierzchni – czy jest to możliwe?
    • O co chodzi w epokach modelarskich?
  • Felietony
    • Moich kilka spostrzeżeń o modelarstwie kolejowym – felieton Leszka Lewińskiego cz.1
    • Gdzie są wystawy modelarstwa kolejowego? – felieton Leszka Lewińskiego cz.2
    • „Jestem modelarzem kolejowym…”. Czy aby na pewno? – felieton Leszka Lewińskiego cz.3
    • Publiczność: czyli przez kogo i jak oglądane są modele kolejowe – felieton Leszka Lewińskiego cz. 4
    • Więcej realizmu na makiecie – felieton Leszka Lewińskiego cz. 5
    • Makieta kolejowa – modułowa czy prezentacyjna? – felieton Leszka Lewińskiego cz. 6
    • Dlaczego nie zawsze warto kupować w sklepie modelarskim? -felieton Leszka Lewińskiego cz. 7
    • Modelarstwo kolejowe – zawsze trochę kompromisu – Felieton Franza Rittiga
  • Media o nas
  • Kontakt
  • O nas
  • Ekipa
  • Makieta
    • H0
      • Stacja Lewin Leski
      • Stacja Okunin
      • Stacja Zielona
      • Stacja Klecza Górna
      • Stacja Wysoka Gorzowska
      • Stacja Żelistrzewo
      • Stacja Alt Warnow
      • Żwirownia Roszków
      • Przystanek Karnin Gorzowski
      • Ładownia szlakowa
      • Tunel Rydułtowy
      • Szlak dwutorowy „Podlesie”
      • Przystanek Teodorowo
      • Szlak z przejściem na plażę
      • Szlak ze złomowym taborem
      • Szlak z wiaduktem drogowym
      • Szlak klubowy z łąką
      • Szlak klubowy z polem
      • Szlak na Mazurach
      • Stacja techniczna Gorzów
      • Stacja techniczna Oblotka
    • H0e
      • Stacja Rusinowo Wąskotorowe
      • Przystanek Bożepole Mazurskie
      • Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
      • Szlak wąskotorowy – Gospodarstwo w Lichnówkach
      • Szlak wąskotorowy – Przy ambonie
      • Szlak wąskotorowy – przez Żuławy
      • Szlak wąskotorowy z pastwiskiem
      • Szlak wąskotorowy z kapliczką
  • Modele
    • Transport wojska (eszelon)
    • Ławka dworcowa
    • Lokomotywownia z Cisnej-Majdanu
    • Berliet GBH
    • Polska furmanka
    • Węglarka „Es”
    • Rumpler RuV 29 i RuV 31
  • Imprezy
    • 2025
      • Intermodellbau 2025 Dortmund
      • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
      • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
      • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
      • 12. Mittenwalder Modellbahntage 2025
      • Chemnitzer Modelltage 2025
    • 2024
      • Expo – Trains Luksemburg 2024
      • Pokaz makiety Wysoka Gorzowska w Krzyżu Wielkopolskim
      • Gera 2024 – wystawa makiet
      • Poznań 2024 – Targi Hobby
      • Czyżowice 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej
      • Rybnik 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej w Kopalni Ignacy
      • Lipsk 2024 – Hobby Messe
      • Francja 2024 – Ramma
      • II Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych w Redzie
      • XIII Festiwal Kultury Modelarskiej w Olsztynie
      • Modeltrein Expo On traXS 2024 – Utrecht
      • Wystawa z okazji 50-lecia Klubu MEC01 – Münchberg 2024
      • 11. Wystawa Makiet Kolejowych w Mittenwalde k./Berlina
      • Kozy 2024 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
    • 2023
      • Kühlungsborn 2023 – wystawa makiet kolejowych
      • Luxembourg 2023 – 40. Expo Trains
      • Poznań 2023 – Salon Hobby
      • Gera 2023 – wystawa makiet
      • Lipsk 2023 – Modell-Hobby-Spiel
      • Mini wystawa makiet kolejowych w Kwidzynie
      • Piotrków Trybunalski 2023- VI Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Reda 2023 – Wystawa realistycznych makiet kolejowych
      • Stęszew 2023 – spotkanie przy makiecie
      • Modeltrein Expo On traXS 2023 – Utrecht
      • Kozy 2023 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
      • Mittenwalde 2023 – 10. Mittenwalder Modellbahntage
    • 2022
      • Kühlungsborn 2022 – wystawa makiet kolejowych
      • Gangelt 2022 – 25. Wystawa Modelarska
      • Gera 2022 – wystawa makiet
      • Poznań 2022 – Salon Hobby
      • Lipsk 2022 – Modell-Hobby-Spiel
      • Rybnik 2022 – Prezentacja makiety modułowej
      • Hochdorf 2022 – Wystawa w szwajcarskim Modellbahn- Expo
      • „Złote myśli” uczestników spotkania
      • Reda 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Kozy 2022 – prezentacja makiety modułowej
      • Modeltrein Expo On traXS! 2022 – Utrecht
      • Mittenwalde 2022 – wystawa makiet
      • Czyżowice 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Chemnitz 2022 – wystawa makiet
      • I Festiwal Modeli Kartonowych w Redzie
    • 2021
      • Warszawa 2021 – wystawa makiet w Stacji Muzeum
      • Lipsk 2021 – Modell-Hobby-Spiel
      • Kühlungsborn 2021 – wystawa makiet
      • Reda 2021 – Sylwestrowe warsztaty modelarskie
    • 2020
      • Luxembourg 2020 – Model Train
      • Rijswijk 2020 – Prezentacja makiety
      • Utrecht 2020 – OnTraXS!
      • Reda 2020 – Spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2020 – 18 International Modellbahntage
      • Mittenwalde 2020 – wystawa makiet
    • 2019
      • Tychy 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Zgierz 2019 – Warsztaty modelarskie
      • Poznań 2019 – Salon Hobby
      • Gera 2019 – wystawa makiet
      • Lipsk 2019 – Modell-Hobby-Spiel
      • Noc Muzeów – Olsztyn 2019
      • Bytom 2019 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Lipusz 2019 – prezentacja makiety Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych
      • Modeltrein Expo On traXS! 2019 – Utrecht
      • Münchberg 2019 – Prezentacja makiety
      • Czyżowice 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Görlitz 2019 – wystawa makiet kolejowych
    • 2018
      • Tczew 2018 – Kolej na Niepodległą!
      • Salon modelarstwa HOBBY w Poznaniu – XV edycja
      • Lipsk 2018 – Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2018 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Rijswijk 2018 – Prezentacja makiety
      • Reda 2018 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Miniaturowa Polska – Gliwice 2018
      • Lahnstein 2018 – 16 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2018 – spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2018 – 7. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2017
      • Lipsk 2017 – Modell-Hobby-Spiel
      • Szczecin 2017 – Prezentacja makiety
      • Radom 2017 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2017 – IV Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Luxembourg 2017 – Expo Trains
      • Lahnstein 2017 – 15 International Modellbahntage
      • Gangelt 2017 – prezentacja makiety
      • Francja – Trainsmania 2017
      • Czyżowice 2017 – Spotkanie przy makiecie
      • Czyżowice 2017 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Bytom 2017 – Prezentacja makiety
    • 2016
      • Poznań 2016 – Salon Hobby
      • Niemcy 2016 – Wakacje PMMH0
      • Lobau 2016 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2016 – III Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Wolsztyn 2016 – Parada parowozów
      • Gdynia 2016 – Warsztaty Modelarskie TT
      • Modeltrein Expo On traXS! 2016 – Utrecht
      • Lahnstein 2016 – 14 International Modellbahntage
      • Reda 2016 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Czyżowice 2016 – Spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2016 – 6. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2015
      • Poznań 2015 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lipsk 2015 – Modell-Hobby-Spiel
      • Olsztyn 2015 – Wystawa małych modelarskich makiet
      • Podlasie 2015 – wakacje PMM H0
      • Ostrołęka 2015 – Festyn Dworcowy
      • Piotrków Trybunalski 2015 – II Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Pobiedziska 2015 – Spotkanie przy makiecie
      • Noc Muzeów 2015
      • Sinsheim 2015 – 3 Faszination Modellbahn
      • Lahnstein 2015 – 13 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2015 – Spotkanie przy makiecie
    • 2014
      • Tychy 2014 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2014 – Salon Hobby
      • Istebna 2014 – Spotkanie przy makiecie
      • Gdańsk 2014 – Noc Muzeów
      • Żuławy 2014 – wycieczka PMM H0
      • Münchberg 2014 – Prezentacja makiety
      • Cisna Majdan 2014 – Prezentacja makiety
      • Sinsheim 2014 – 2 Faszination Modellbahn
      • Poznań 2014 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Czyżowice 2014 – Spotkanie przy makiecie
    • 2013
      • Reda 2013 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2013 – Salon Hobby
      • Lipsk 2013 – Modell-Hobby-Spiel
      • Gdańsk 2013 – Targi Gra i Zabawa
      • Kłodawa 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Rogalinek 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Luxembourg 2013 – Expo Trains
      • Modeltrein Expo On traXS! 2013 – Utrecht
      • Poznań 2013 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lahnstein 2013 – 11 International Modellbahntage
    • 2012
      • Reda 2012 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2012 – Salon Hobby
      • Lipsk 2012 – Modell-Hobby-Spiel
      • Zabrodzie 2012 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Dortmund 2012 – Intermodellbau
      • Modeltrein Expo On traXS! 2012 – Utrecht
      • Czyżowice 2012 – spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2012 – 10 International Modellbahntage
      • Poznań 2012 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2011
      • Poznań 2011 – Salon Hobby
      • Rybnik 2011 – Prezentacja makiety
      • Sopot 2011 – Spotkanie przy makiecie
      • Radom 2011 – Prezentacja makiety
      • Modeltrein Expo On traXS! 2011 – Utrecht
    • 2010
      • Poznań 2010 – Salon Hobby
      • Lipsk 2010 – Modell-Hobby-Spiel
      • Braniewo 2010 – Prezentacja makiety
      • Zabrodzie 2010 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Czyżowice 2010 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2010 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2009
      • Poznań 2009 – Salon Hobby
      • Lipsk 2009- Modell-Hobby-Spiel
      • Rogalinek 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Reda 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2009 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2008
      • Poznań 2008 – Salon Hobby
      • Rzeszów 2008 – Prezentacja makiety
      • Rybnik 2008 – Prezentacja makiety
    • 2007
      • Rybnik 2007 – Prezentacja makiety
      • Lipsk 2007- Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2007 – Spotkanie przy makiecie
    • 2006
      • Poznań 2006 – Salon Hobby
    • 2005
      • Gdańsk 2005 – Targi Trako
      • Radom 2005 – Prezentacja makiety
  • Warsztat
  • Porady
    • Prowadzenie ruchu pociągów na makiecie
    • Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)
    • Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej
    • System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej
    • Zależność: rozjazd – semafor(y)
    • Zależność: rozjazd – wykolejnica
    • Realistyczna makieta na niewielkiej powierzchni – czy jest to możliwe?
    • O co chodzi w epokach modelarskich?
  • Felietony
    • Moich kilka spostrzeżeń o modelarstwie kolejowym – felieton Leszka Lewińskiego cz.1
    • Gdzie są wystawy modelarstwa kolejowego? – felieton Leszka Lewińskiego cz.2
    • „Jestem modelarzem kolejowym…”. Czy aby na pewno? – felieton Leszka Lewińskiego cz.3
    • Publiczność: czyli przez kogo i jak oglądane są modele kolejowe – felieton Leszka Lewińskiego cz. 4
    • Więcej realizmu na makiecie – felieton Leszka Lewińskiego cz. 5
    • Makieta kolejowa – modułowa czy prezentacyjna? – felieton Leszka Lewińskiego cz. 6
    • Dlaczego nie zawsze warto kupować w sklepie modelarskim? -felieton Leszka Lewińskiego cz. 7
    • Modelarstwo kolejowe – zawsze trochę kompromisu – Felieton Franza Rittiga
  • Media o nas
  • Kontakt

Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej

2023-12-27

Gdyby ktoś zapytał mnie, co odróżnia klasyczną, normalnotorową kolej od innych systemów transportu szynowego (tramwaju, kolei wąskotorowych, kolei przemysłowych) to z pewnością wskazałbym na system bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów oraz urządzenia temu służące.

Zatem tym razem rzecz będzie o elementarnych zasadach prowadzenia ruchu pociągów – oczywiście na makiecie, która jest realistycznym modelem prawdziwej kolei (a nie zabawką do „puszczania kolejek”, ku uciesze dziatwy i dorosłych).

Najważniejszą, wręcz kluczową zasadą prowadzenia ruchu pociągów jest ta, że na jednym odcinku (szlaku, odstępie) może znajdować się tylko jeden pociąg. Każdy taki odcinek musi posiadać odpowiednie zabezpieczenia, aby mieć gwarancję, że tak właśnie jest. Brzmi obco i trudno? To już spieszę z wyjaśnieniem, opisując najprostszy przykład: dwie stacje (nazwijmy je A i B) połączone jednotorową linią kolejową (szlak A-B).

Wyprawienie pociągu ze stacji A do stacji B (lub w kierunku odwrotnym – ze stacji B do stacji A) wymaga upewnienia się, że tor pomiędzy tymi stacjami jest wolny, czyli nie znajduje się na nim żaden pociąg. Załóżmy, że – klasycznie – na obydwu tych stacjach znajdują się posterunki dyżurnego ruchu. Najprostszym sposobem komunikowania się dyżurnych ze sobą jest łączność telefoniczna. To właśnie za jej pomocą dyżurni ustalają, czy szlak jest wolny i czy można wyprawić nań pociąg. Jest to sposób zwany na prawdziwej kolei telefonicznym zapowiadaniem pociągów. Oczywiście każda taka rozmowa powinna zostać zapisana w stosownej dokumentacji. Na potrzeby naszej modelowej kolei można ją ograniczyć do niezbędnego minimum, a nawet (choć tego nie polecam) w ogóle z niej zrezygnować.

Skoro dyżurni ruchu stacji A i B ustalili, że szlak jest wolny i że można wyprawić pociąg (o określonym numerze) ze stacji A do stacji B, to teraz trzeba dokonać fizycznie takiego wyprawienia pociągu na szlak A-B. Opiszę przypadek najprostszy, czyli taki, w którym stacja, z której wyprawiamy pociąg (przypomnę – stacja o nazwie A) nie posiada semaforów wyjazdowych. Najpierw dyżurny ruchu powinien sprawdzić, czy pociąg jest odpowiednio przygotowany do wyjazdu. Musi on mieć maszynistę (wiadomo!) oraz poprawnie oznakowane czoło i koniec pociągu (o tym pisałem w poprzednim artykule). Gdy okaże się, że tak jest, to wówczas dyżurny ruchu układa drogę przebiegu (przestawia zwrotnice rozjazdów w odpowiednie położenie), a następnie sprawdza, czy droga przebiegu przez rozjazdy w kierunku szlaku jest poprawnie ułożona. Jeżeli położenie zwrotnic w rozjazdach jest poprawne, a także zapewniona jest tzw. ochrona tego przebiegu (później wyjaśnię co to takiego), to powinno się tak przygotowany przebieg zabezpieczyć, czyli mówiąc potocznie – zamknąć go, aby nie było możliwe przestawienie żadnej zwrotnicy w czasie przejazdu pociągu. Jest to drugi – bardzo ważny – element odróżniający kolej od np. tramwaju. Wykonanie w modelu tzw. „zależności”, czyli funkcjonujących na wzór oryginału, nawet najprostszych urządzeń sterowania ruchem (nazywanych kiedyś urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego) nie należy do zadań łatwych, więc w modelu można to maksymalnie uprościć. Na przykład można od czasu sprawdzenia poprawności ułożenia drogi przebiegu do czasu wyjazdu pociągu poza stację odłączyć całkowicie zasilanie od napędów rozjazdowych (jeśli są one na naszej makiecie przestawiane elektrycznie). Można tylko umówić się, że w tym czasie dyżurny ruchu trzyma ręce założone do tyłu, a zatem nie ma prawa „majstrować” przy urządzeniach zrk. Powtórzę – ideałem byłoby, gdyby na wzór oryginału – elementy wchodzące w drogę przebiegu pociągu można było czasowo unieruchomić („zamknąć”), a po wyjeździe pociągu poza stację – przebieg rozwiązać i umożliwić ponownie ich pracę. Ale miało być jak najprościej, więc przyjmijmy, że sposobem zabezpieczenia jest założenie przez dyżurnego ruchu rąk do tyłu. Zatem – jeszcze raz: dyżurny przygotowuje drogę przebiegu dla pociągu odjeżdżającego ze stacji A, sprawdza ją „na gruncie” i zakłada ręce do tyłu. W tym momencie może on wypowiedzieć magiczne kolejowe słowo – kierując je do maszynisty gotowego do odjazdu pociągu. Tym słowem jest oczywiście: „odjazd”. Jeżeli na stacji znajduje się więcej pociągów, a przy makiecie stoi większa liczba maszynistów z manipulatorami, to warto przed słowem „odjazd” dodać numer pociągu, który ma przygotowany przebieg. Wtedy komunikat będzie jednoznaczny. Co dzieje się dalej? Pociąg (prowadzony przez dedykowanego maszynistę) rusza i podąża w kierunku stacji B. Dyżurny ruchu stacji A ma ciągle ręce z tyłu i pozostaje w takiej pozie tak długo, dopóki ostatni wagon odjeżdżającego pociągu nie opuści jego stacji. Gdy pociąg odjedzie ze stacji A dyżurny ruchu może rozwiązać drogę przebiegu i wykonywać czynności związane np. z przyjęciem lub wyprawieniem innego pociągu, pracą manewrową itp.

Gdy pociąg jedzie sobie po szlaku A-B, my zaglądnijmy co dzieje się na stacji B. Znowu musimy przyjąć pewne założenie. To założenie jest takie, że stacja B (podobnie jak stacja A) jest wyposażona w semafory wjazdowe. Powinno to być założenie fundamentalne, gdy chcemy się bawić w kolej w miniaturze. Jeżeli przed stacją (lub posterunkiem odgałęźnym) nie ma semafora, to sposób prowadzenia ruchu bardzo się komplikuje, a nam chodzi przecież o metodę jak najprostszą. Dlatego – powtórzę – zakładamy, że stacja B ma semafor wjazdowy.  Wyprawiając pociąg ze stacji A dyżurni ruchu potwierdzili, że wolny jest szlak A-B, czyli odcinek od stacji A do semafora wjazdowego stacji B. To, co dzieje się za semaforem wjazdowym stacji B nie jest w tej chwili ważne. Pociąg wyprawiony ze stacji A może bez przeszkód, bezpiecznie dojechać do semafora wjazdowego, „strzegącego” stację B. Napisałem „strzegącego”, bo semafor ten wskazuje zasadniczo sygnał „stój”.

Tu rodzi się pytanie – skąd maszynista pociągu jadącego ze stacji A do stacji B wie, że musi się przed tym semaforem zatrzymać? A co będzie, jeśli zobaczy sygnał „stój” zbyt późno? Oczywiście, wiem – miniaturowy pociąg można zatrzymać niemal w miejscu, ale skoro bawimy się w modelowanie prawdziwej kolei, to warto po raz kolejny sięgnąć do rozwiązań stosowanych w oryginale. Każdy semafor wjazdowy (z małymi wyjątkami) poprzedzany jest tarczą ostrzegawczą, która informuje maszynistę pociągu jakiego sygnału ma się on spodziewać na semaforze ustawionym za tą tarczą. Tarczę ostrzegawczą ustawia się w odległości nie mniejszej niż droga hamowania, tak aby maszynista widząc, na tarczy informację, że semafor wskazuje sygnał „stój” miał czas na wyhamowanie i zatrzymanie pociągu. Jak długa jest droga hamowania? Jeśli ktoś ciekawy – może sięgnąć do kolejowych instrukcji i przepisów. Ja w tym miejscu napiszę tak: na makiecie modułowej, na której mamy odwzorowywać ruch pociągów przypominający oryginał warto ustawić taką tarczę w odległości około 4-5 metrów przed semaforem. Większość modelarzy podniesie w tym momencie larum: „Chryste Panie, przecież to będzie daleko za końcem mojej makiety. Budując stację nie będę budował dodatkowych 10 metrów szlaku, by ustawić tam jakieś tarcze!” Uspokajam – nie musi! Wystarczy, że budując stację (od semafora wjazdowego z jednej strony, do semafora wjazdowego ze strony drugiej) wykona się też dwa malutkie, wręcz minimalistyczne moduły o długości rzędu 10-20 cm i umieści na nich właśnie tarcze ostrzegawcze, odnoszące się do „swoich” semaforów wjazdowych.

fot. Feliks Jaworski

Oczywiście uzupełnieniem każdego takiego mikromodułu z tarczą musi być odpowiedniej długości przewód, który pozwoli na sterowanie obrazami sygnałowymi na tarczy, by były one zgodne ze wskazaniami semafora. Istnieje też sposób prostszy – zastosowanie tarczy nieruchomej (w przypadku sygnalizacji kształtowej), która będzie informacją dla maszynisty, że w odległości drogi hamowania będzie miał semafor i musi tak regulować prędkość pociągu, aby zdołał go przed tym semaforem zatrzymać, jeżeli wskaże on sygnał „stój”. Właśnie takie rozwiązanie występuje na mojej stacji Lewin Leski. Jeżeli jednak ktoś ma sygnalizację świetlną, to budowa małego segmentu z tarczą ostrzegawczą połączoną elektrycznie z semaforem jest po prostu koniecznością. Tutaj mała dygresja – rozwiązanie, które opisałem nie jest żadnym rozważaniem teoretycznym. Stosują je z powodzeniem np. modelarze z Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Wystarczy, zatem, taki modulik z tarczą „wpiąć” gdzieś pomiędzy inne moduły szlakowe w odległości około 4-5 metrów przed semaforem i… sprawa załatwiona.

Wróćmy na stację B. Przypomnę – chroni ją od strony szlaku semafor wjazdowy wskazujący zasadniczo sygnał „stój” (a poprzedzająca go tarcza ostrzegawcza informuje maszynistę z wyprzedzeniem, że tak właśnie jest). Dyżurny ruchu stacji B wiedząc, że do jego stacji wyprawiony został pociąg ze stacji A (wie, bo przecież uzgodnił to przed wyjazdem pociągu na szlak z dyżurnym stacji A) przystępuje do przygotowania drogi przebiegu dla tego pociągu. Sprawdza (wzrokowo), czy tor na stacji, na który ma zostać przyjęty pociąg jest wolny, a następnie „układa drogę”, czyli ustala położenie rozjazdów tak, aby pociąg wjechał dokładnie na wyznaczony tor. Oczywiście musi to być tor główny (zasadniczy lub dodatkowy), który jest wolny – czyli nie zajęty żadnym taborem. I znowu – po ułożeniu drogi przebiegu i jej sprawdzeniu „na gruncie” powinna zostać ona „zamknięta”, czyli zabezpieczona w ten sposób, aby niemożliwe było przestawienie jakiejkolwiek zwrotnicy lub innego urządzenia (np. wykolejnicy) wchodzącego w ten przebieg lub chroniącego ten przebieg. Umówiliśmy się, że wystarczy, gdy dyżurny założy ręce do tyłu i nie będzie już dotykał urządzeń zrk. Z jednym wyjątkiem. Tym wyjątkiem jest dźwignia (przełącznik) umożliwiający podanie sygnału zezwalającego na wjazd na semaforze wjazdowym. Gdy to uczyni, to rzeczywiście – do czasu wjazdu modelowego pociągu powinien on mieć ręce założone na …. (wiecie na co).

W tym miejscu kolejna dygresja. Odpowiedni sygnał zezwalający na semaforze powinien wyświetlać się zgodnie z tym, na który tor ma zostać przyjęty pociąg. Dyżurny nie może decydować, czy będzie to sygnał zezwalający na wjazd z prędkością maksymalną, czy ograniczoną. To urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy mają zrobić automatycznie! Jest to kolejna – tzw. żelazna – zasada ruchu kolejowego. Bardzo niewielu modelarzy o tym, niestety, pamięta, a bez tego – znowu – nasza zabawa w modelowanie ruchu kolejowego może szybko stać się zwykłym „puszczaniem kolejek”. Podobnie jak urządzenia powinny wykluczać możliwość przyjęcia pociągu „na semafor” na tor inny niż główny (zasadniczy lub dodatkowy).

Wróćmy jednak do naszej sytuacji na stacji B. Semafor wjazdowy wskazuje sygnał zezwalający na wjazd, dyżurny ma ręce założone do tyłu i… czeka na wjazd pociągu przybywającego ze stacji A. W końcu pociąg wjeżdża. Gdy ostatni jego wagon znajdzie się już na stacji to dyżurny ruchu sprawdza, czy pociąg przybył w całości. Na czym polega ta kontrola? Po prostu dyżurny ruchu sprawdza, czy na ostatnim wagonie znajdują się sygnały końcowe. Gdyby ich tam nie było, to może oznaczać, że na szlaku „urwał się” jakiś wagon lub grupa wagonów i tam pozostały. Zakładamy jednak, że sygnały końcowe są na swoim miejscu. Teraz dyżurny stacji B rozwiązuje przebieg, czyli ustawia wskazanie semafora wjazdowego na sygnał „stój”, po czym niezwłocznie telefonuje do dyżurnego ruchu stacji A, informując go, że pociąg o określonym numerze przybył do stacji B w całości, a szlak jest wolny. Jeżeli na stacji B oczekuje już inny pociąg, który ma zostać wyprawiony do stacji A (czyli w kierunku przeciwnym do tego, w którym podążał „nasz” pociąg) to od razu po potwierdzeniu przybycia pyta się dyżurnego stacji A, czy dla tego pociągu (o określonym numerze) szlak jest wolny i wszystkie opisane powyżej czynności się powtarzają. I tak w kółko, dla każdego pociągu.

Trudne? Chyba nie za bardzo. Zwłaszcza dla kogoś, kto przeczytał ten tekst dokładnie (a nie jak opisy przyrody w dziełach Orzeszkowej czy Sienkiewicza – czyli co 4-5 zdanie). Może warto przeczytać ten tekst jeszcze raz, a nawet dwa lub trzy razy (najlepiej ze zrozumieniem), żeby opisane czynności po prostu „weszły w krew”. Stosując się do podanych tutaj zasad sami zobaczycie, że ruch kolejowy na waszych makietach stanie się uporządkowany i taki… prawdziwszy. A przecież w modelowaniu ruchu kolei na makiecie modułowej właśnie o to chodzi.

Aha, miałem jeszcze napisać co to jest „ochrona przebiegu”, ale sprawa wymaga nieco szerszego spojrzenia, więc może niech będzie to temat na następny artykuł o modelowaniu ruchu kolejowego w miniaturze.

Udostępnij

Porady

Leszek Lewiński

  • O nas

    Witajcie na naszej stronie. To miejsce, w którym dzielimy się z modelarzami kolejowymi naszym czasem, wiedzą i emocjami. Modelarstwo to nie tylko budowa makiet czy taboru. To także pasjonujące spotkania, warsztaty oraz inne wydarzenia w kraju i zagranicą, a co za tym idzie, ciekawe miejsca, makiety, ludzie. Znajdziecie tu opisy naszych makiet, modeli oraz relacje z modelarskich wyjazdów bliższych i dalszych.
  • Zobacz nasze filmy na youtube

  • Polub nas na facebooku

    Facebook Pagelike Widget
  • Najnowsze artykuły

    • Wysoka Gorzowska w Le Train 5/2025
    • Intermodellbau 2025 Dortmund
    • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
    • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
    • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
  • Nasze najbliższe wydarzenia

    Wystawa makiet Kolejowych w Redzie

    Pokaz Makiety Modułowej w Lipuszu

    hobbymesse Lipsk

    Modellbahnausstellung OMC Gera



  • INFORMACJE PRAWNE

    Wszystkie publikacje na tej stronie są własnością autorów i nie można wykorzystywać ich bez zgody. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie publikacji oraz fotografii bez zgody autorów jest zabronione.


© pmmh0.pl 2024 - Grupa Modelarska

Kontynuując przeglądanie tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie przez nas z plików cookie.