• O nas
  • Ekipa
  • Makieta
    • H0
      • Stacja Lewin Leski
      • Stacja Okunin
      • Stacja Zielona
      • Stacja Klecza Górna
      • Stacja Wysoka Gorzowska
      • Stacja Żelistrzewo
      • Stacja Alt Warnow
      • Żwirownia Roszków
      • Przystanek Karnin Gorzowski
      • Ładownia szlakowa
      • Tunel Rydułtowy
      • Szlak dwutorowy „Podlesie”
      • Przystanek Teodorowo
      • Szlak z przejściem na plażę
      • Szlak ze złomowym taborem
      • Szlak z wiaduktem drogowym
      • Szlak klubowy z łąką
      • Szlak klubowy z polem
      • Szlak na Mazurach
      • Stacja techniczna Gorzów
      • Stacja techniczna Oblotka
    • H0e
      • Stacja Rusinowo Wąskotorowe
      • Przystanek Bożepole Mazurskie
      • Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
      • Szlak wąskotorowy – Gospodarstwo w Lichnówkach
      • Szlak wąskotorowy – Przy ambonie
      • Szlak wąskotorowy – przez Żuławy
      • Szlak wąskotorowy z pastwiskiem
      • Szlak wąskotorowy z kapliczką
  • Modele
    • Transport wojska (eszelon)
    • Ławka dworcowa
    • Lokomotywownia z Cisnej-Majdanu
    • Berliet GBH
    • Polska furmanka
    • Węglarka „Es”
    • Rumpler RuV 29 i RuV 31
  • Imprezy
    • 2025
      • III Międzynarodowa Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych – Reda 2025
      • Intermodellbau 2025 Dortmund
      • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
      • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
      • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
      • 12. Mittenwalder Modellbahntage 2025
      • Chemnitzer Modelltage 2025
    • 2024
      • Expo – Trains Luksemburg 2024
      • Pokaz makiety Wysoka Gorzowska w Krzyżu Wielkopolskim
      • Gera 2024 – wystawa makiet
      • Poznań 2024 – Targi Hobby
      • Czyżowice 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej
      • Rybnik 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej w Kopalni Ignacy
      • Lipsk 2024 – Hobby Messe
      • Francja 2024 – Ramma
      • II Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych w Redzie
      • XIII Festiwal Kultury Modelarskiej w Olsztynie
      • Modeltrein Expo On traXS 2024 – Utrecht
      • Wystawa z okazji 50-lecia Klubu MEC01 – Münchberg 2024
      • 11. Wystawa Makiet Kolejowych w Mittenwalde k./Berlina
      • Kozy 2024 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
    • 2023
      • Kühlungsborn 2023 – wystawa makiet kolejowych
      • Luxembourg 2023 – 40. Expo Trains
      • Poznań 2023 – Salon Hobby
      • Gera 2023 – wystawa makiet
      • Lipsk 2023 – Modell-Hobby-Spiel
      • Mini wystawa makiet kolejowych w Kwidzynie
      • Piotrków Trybunalski 2023- VI Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Reda 2023 – Wystawa realistycznych makiet kolejowych
      • Stęszew 2023 – spotkanie przy makiecie
      • Modeltrein Expo On traXS 2023 – Utrecht
      • Kozy 2023 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
      • Mittenwalde 2023 – 10. Mittenwalder Modellbahntage
    • 2022
      • Kühlungsborn 2022 – wystawa makiet kolejowych
      • Gangelt 2022 – 25. Wystawa Modelarska
      • Gera 2022 – wystawa makiet
      • Poznań 2022 – Salon Hobby
      • Lipsk 2022 – Modell-Hobby-Spiel
      • Rybnik 2022 – Prezentacja makiety modułowej
      • Hochdorf 2022 – Wystawa w szwajcarskim Modellbahn- Expo
      • „Złote myśli” uczestników spotkania
      • Reda 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Kozy 2022 – prezentacja makiety modułowej
      • Modeltrein Expo On traXS! 2022 – Utrecht
      • Mittenwalde 2022 – wystawa makiet
      • Czyżowice 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Chemnitz 2022 – wystawa makiet
      • I Festiwal Modeli Kartonowych w Redzie
    • 2021
      • Warszawa 2021 – wystawa makiet w Stacji Muzeum
      • Lipsk 2021 – Modell-Hobby-Spiel
      • Kühlungsborn 2021 – wystawa makiet
      • Reda 2021 – Sylwestrowe warsztaty modelarskie
    • 2020
      • Luxembourg 2020 – Model Train
      • Rijswijk 2020 – Prezentacja makiety
      • Utrecht 2020 – OnTraXS!
      • Reda 2020 – Spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2020 – 18 International Modellbahntage
      • Mittenwalde 2020 – wystawa makiet
    • 2019
      • Tychy 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Zgierz 2019 – Warsztaty modelarskie
      • Poznań 2019 – Salon Hobby
      • Gera 2019 – wystawa makiet
      • Lipsk 2019 – Modell-Hobby-Spiel
      • Noc Muzeów – Olsztyn 2019
      • Bytom 2019 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Lipusz 2019 – prezentacja makiety Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych
      • Modeltrein Expo On traXS! 2019 – Utrecht
      • Münchberg 2019 – Prezentacja makiety
      • Czyżowice 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Görlitz 2019 – wystawa makiet kolejowych
    • 2018
      • Tczew 2018 – Kolej na Niepodległą!
      • Salon modelarstwa HOBBY w Poznaniu – XV edycja
      • Lipsk 2018 – Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2018 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Rijswijk 2018 – Prezentacja makiety
      • Reda 2018 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Miniaturowa Polska – Gliwice 2018
      • Lahnstein 2018 – 16 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2018 – spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2018 – 7. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2017
      • Lipsk 2017 – Modell-Hobby-Spiel
      • Szczecin 2017 – Prezentacja makiety
      • Radom 2017 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2017 – IV Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Luxembourg 2017 – Expo Trains
      • Lahnstein 2017 – 15 International Modellbahntage
      • Gangelt 2017 – prezentacja makiety
      • Francja – Trainsmania 2017
      • Czyżowice 2017 – Spotkanie przy makiecie
      • Czyżowice 2017 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Bytom 2017 – Prezentacja makiety
    • 2016
      • Poznań 2016 – Salon Hobby
      • Niemcy 2016 – Wakacje PMMH0
      • Lobau 2016 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2016 – III Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Wolsztyn 2016 – Parada parowozów
      • Gdynia 2016 – Warsztaty Modelarskie TT
      • Modeltrein Expo On traXS! 2016 – Utrecht
      • Lahnstein 2016 – 14 International Modellbahntage
      • Reda 2016 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Czyżowice 2016 – Spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2016 – 6. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2015
      • Poznań 2015 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lipsk 2015 – Modell-Hobby-Spiel
      • Olsztyn 2015 – Wystawa małych modelarskich makiet
      • Podlasie 2015 – wakacje PMM H0
      • Ostrołęka 2015 – Festyn Dworcowy
      • Piotrków Trybunalski 2015 – II Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Pobiedziska 2015 – Spotkanie przy makiecie
      • Noc Muzeów 2015
      • Sinsheim 2015 – 3 Faszination Modellbahn
      • Lahnstein 2015 – 13 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2015 – Spotkanie przy makiecie
    • 2014
      • Tychy 2014 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2014 – Salon Hobby
      • Istebna 2014 – Spotkanie przy makiecie
      • Gdańsk 2014 – Noc Muzeów
      • Żuławy 2014 – wycieczka PMM H0
      • Münchberg 2014 – Prezentacja makiety
      • Cisna Majdan 2014 – Prezentacja makiety
      • Sinsheim 2014 – 2 Faszination Modellbahn
      • Poznań 2014 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Czyżowice 2014 – Spotkanie przy makiecie
    • 2013
      • Reda 2013 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2013 – Salon Hobby
      • Lipsk 2013 – Modell-Hobby-Spiel
      • Gdańsk 2013 – Targi Gra i Zabawa
      • Kłodawa 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Rogalinek 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Luxembourg 2013 – Expo Trains
      • Modeltrein Expo On traXS! 2013 – Utrecht
      • Poznań 2013 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lahnstein 2013 – 11 International Modellbahntage
    • 2012
      • Reda 2012 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2012 – Salon Hobby
      • Lipsk 2012 – Modell-Hobby-Spiel
      • Zabrodzie 2012 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Dortmund 2012 – Intermodellbau
      • Modeltrein Expo On traXS! 2012 – Utrecht
      • Czyżowice 2012 – spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2012 – 10 International Modellbahntage
      • Poznań 2012 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2011
      • Poznań 2011 – Salon Hobby
      • Rybnik 2011 – Prezentacja makiety
      • Sopot 2011 – Spotkanie przy makiecie
      • Radom 2011 – Prezentacja makiety
      • Modeltrein Expo On traXS! 2011 – Utrecht
    • 2010
      • Poznań 2010 – Salon Hobby
      • Lipsk 2010 – Modell-Hobby-Spiel
      • Braniewo 2010 – Prezentacja makiety
      • Zabrodzie 2010 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Czyżowice 2010 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2010 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2009
      • Poznań 2009 – Salon Hobby
      • Lipsk 2009- Modell-Hobby-Spiel
      • Rogalinek 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Reda 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2009 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2008
      • Poznań 2008 – Salon Hobby
      • Rzeszów 2008 – Prezentacja makiety
      • Rybnik 2008 – Prezentacja makiety
    • 2007
      • Rybnik 2007 – Prezentacja makiety
      • Lipsk 2007- Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2007 – Spotkanie przy makiecie
    • 2006
      • Poznań 2006 – Salon Hobby
    • 2005
      • Gdańsk 2005 – Targi Trako
      • Radom 2005 – Prezentacja makiety
  • Warsztat
  • Porady
    • Prowadzenie ruchu pociągów na makiecie
    • Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)
    • Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej
    • System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej
    • Zależność: rozjazd – semafor(y)
    • Zależność: rozjazd – wykolejnica
    • Realistyczna makieta na niewielkiej powierzchni – czy jest to możliwe?
    • O co chodzi w epokach modelarskich?
  • Felietony
    • Moich kilka spostrzeżeń o modelarstwie kolejowym – felieton Leszka Lewińskiego cz.1
    • Gdzie są wystawy modelarstwa kolejowego? – felieton Leszka Lewińskiego cz.2
    • „Jestem modelarzem kolejowym…”. Czy aby na pewno? – felieton Leszka Lewińskiego cz.3
    • Publiczność: czyli przez kogo i jak oglądane są modele kolejowe – felieton Leszka Lewińskiego cz. 4
    • Więcej realizmu na makiecie – felieton Leszka Lewińskiego cz. 5
    • Makieta kolejowa – modułowa czy prezentacyjna? – felieton Leszka Lewińskiego cz. 6
    • Dlaczego nie zawsze warto kupować w sklepie modelarskim? -felieton Leszka Lewińskiego cz. 7
    • Modelarstwo kolejowe – zawsze trochę kompromisu – Felieton Franza Rittiga
  • Media o nas
  • Kontakt
  • O nas
  • Ekipa
  • Makieta
    • H0
      • Stacja Lewin Leski
      • Stacja Okunin
      • Stacja Zielona
      • Stacja Klecza Górna
      • Stacja Wysoka Gorzowska
      • Stacja Żelistrzewo
      • Stacja Alt Warnow
      • Żwirownia Roszków
      • Przystanek Karnin Gorzowski
      • Ładownia szlakowa
      • Tunel Rydułtowy
      • Szlak dwutorowy „Podlesie”
      • Przystanek Teodorowo
      • Szlak z przejściem na plażę
      • Szlak ze złomowym taborem
      • Szlak z wiaduktem drogowym
      • Szlak klubowy z łąką
      • Szlak klubowy z polem
      • Szlak na Mazurach
      • Stacja techniczna Gorzów
      • Stacja techniczna Oblotka
    • H0e
      • Stacja Rusinowo Wąskotorowe
      • Przystanek Bożepole Mazurskie
      • Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
      • Szlak wąskotorowy – Gospodarstwo w Lichnówkach
      • Szlak wąskotorowy – Przy ambonie
      • Szlak wąskotorowy – przez Żuławy
      • Szlak wąskotorowy z pastwiskiem
      • Szlak wąskotorowy z kapliczką
  • Modele
    • Transport wojska (eszelon)
    • Ławka dworcowa
    • Lokomotywownia z Cisnej-Majdanu
    • Berliet GBH
    • Polska furmanka
    • Węglarka „Es”
    • Rumpler RuV 29 i RuV 31
  • Imprezy
    • 2025
      • III Międzynarodowa Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych – Reda 2025
      • Intermodellbau 2025 Dortmund
      • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
      • Modeltrein Expo On traXS 2025 – Utrecht
      • Kozy 2025 – Prezentacja Modułowej Makiety Kolejowej
      • 12. Mittenwalder Modellbahntage 2025
      • Chemnitzer Modelltage 2025
    • 2024
      • Expo – Trains Luksemburg 2024
      • Pokaz makiety Wysoka Gorzowska w Krzyżu Wielkopolskim
      • Gera 2024 – wystawa makiet
      • Poznań 2024 – Targi Hobby
      • Czyżowice 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej
      • Rybnik 2024 – Prezentacja Makiety Modułowej w Kopalni Ignacy
      • Lipsk 2024 – Hobby Messe
      • Francja 2024 – Ramma
      • II Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych w Redzie
      • XIII Festiwal Kultury Modelarskiej w Olsztynie
      • Modeltrein Expo On traXS 2024 – Utrecht
      • Wystawa z okazji 50-lecia Klubu MEC01 – Münchberg 2024
      • 11. Wystawa Makiet Kolejowych w Mittenwalde k./Berlina
      • Kozy 2024 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
    • 2023
      • Kühlungsborn 2023 – wystawa makiet kolejowych
      • Luxembourg 2023 – 40. Expo Trains
      • Poznań 2023 – Salon Hobby
      • Gera 2023 – wystawa makiet
      • Lipsk 2023 – Modell-Hobby-Spiel
      • Mini wystawa makiet kolejowych w Kwidzynie
      • Piotrków Trybunalski 2023- VI Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Reda 2023 – Wystawa realistycznych makiet kolejowych
      • Stęszew 2023 – spotkanie przy makiecie
      • Modeltrein Expo On traXS 2023 – Utrecht
      • Kozy 2023 – Prezentacja modułowej makiety kolejowej
      • Mittenwalde 2023 – 10. Mittenwalder Modellbahntage
    • 2022
      • Kühlungsborn 2022 – wystawa makiet kolejowych
      • Gangelt 2022 – 25. Wystawa Modelarska
      • Gera 2022 – wystawa makiet
      • Poznań 2022 – Salon Hobby
      • Lipsk 2022 – Modell-Hobby-Spiel
      • Rybnik 2022 – Prezentacja makiety modułowej
      • Hochdorf 2022 – Wystawa w szwajcarskim Modellbahn- Expo
      • „Złote myśli” uczestników spotkania
      • Reda 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Kozy 2022 – prezentacja makiety modułowej
      • Modeltrein Expo On traXS! 2022 – Utrecht
      • Mittenwalde 2022 – wystawa makiet
      • Czyżowice 2022 – spotkanie przy makiecie
      • Chemnitz 2022 – wystawa makiet
      • I Festiwal Modeli Kartonowych w Redzie
    • 2021
      • Warszawa 2021 – wystawa makiet w Stacji Muzeum
      • Lipsk 2021 – Modell-Hobby-Spiel
      • Kühlungsborn 2021 – wystawa makiet
      • Reda 2021 – Sylwestrowe warsztaty modelarskie
    • 2020
      • Luxembourg 2020 – Model Train
      • Rijswijk 2020 – Prezentacja makiety
      • Utrecht 2020 – OnTraXS!
      • Reda 2020 – Spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2020 – 18 International Modellbahntage
      • Mittenwalde 2020 – wystawa makiet
    • 2019
      • Tychy 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Zgierz 2019 – Warsztaty modelarskie
      • Poznań 2019 – Salon Hobby
      • Gera 2019 – wystawa makiet
      • Lipsk 2019 – Modell-Hobby-Spiel
      • Noc Muzeów – Olsztyn 2019
      • Bytom 2019 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Lipusz 2019 – prezentacja makiety Sopockiego Klubu Modelarzy Kolejowych
      • Modeltrein Expo On traXS! 2019 – Utrecht
      • Münchberg 2019 – Prezentacja makiety
      • Czyżowice 2019 – spotkanie przy makiecie
      • Görlitz 2019 – wystawa makiet kolejowych
    • 2018
      • Tczew 2018 – Kolej na Niepodległą!
      • Salon modelarstwa HOBBY w Poznaniu – XV edycja
      • Lipsk 2018 – Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2018 – Prezentacja makiety wąskotorowej na Industriadzie
      • Rijswijk 2018 – Prezentacja makiety
      • Reda 2018 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Miniaturowa Polska – Gliwice 2018
      • Lahnstein 2018 – 16 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2018 – spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2018 – 7. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2017
      • Lipsk 2017 – Modell-Hobby-Spiel
      • Szczecin 2017 – Prezentacja makiety
      • Radom 2017 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2017 – IV Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Luxembourg 2017 – Expo Trains
      • Lahnstein 2017 – 15 International Modellbahntage
      • Gangelt 2017 – prezentacja makiety
      • Francja – Trainsmania 2017
      • Czyżowice 2017 – Spotkanie przy makiecie
      • Czyżowice 2017 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Bytom 2017 – Prezentacja makiety
    • 2016
      • Poznań 2016 – Salon Hobby
      • Niemcy 2016 – Wakacje PMMH0
      • Lobau 2016 – Prezentacja makiety
      • Piotrków Trybunalski 2016 – III Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Wolsztyn 2016 – Parada parowozów
      • Gdynia 2016 – Warsztaty Modelarskie TT
      • Modeltrein Expo On traXS! 2016 – Utrecht
      • Lahnstein 2016 – 14 International Modellbahntage
      • Reda 2016 – Warsztaty Modelarskie PMM H0
      • Czyżowice 2016 – Spotkanie przy makiecie
      • Berlin 2016 – 6. Internationale Modellbahn Ausstellung
    • 2015
      • Poznań 2015 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lipsk 2015 – Modell-Hobby-Spiel
      • Olsztyn 2015 – Wystawa małych modelarskich makiet
      • Podlasie 2015 – wakacje PMM H0
      • Ostrołęka 2015 – Festyn Dworcowy
      • Piotrków Trybunalski 2015 – II Piotrkowskie Trybunały Modelarstwa Kolejowego
      • Pobiedziska 2015 – Spotkanie przy makiecie
      • Noc Muzeów 2015
      • Sinsheim 2015 – 3 Faszination Modellbahn
      • Lahnstein 2015 – 13 International Modellbahntage
      • Czyżowice 2015 – Spotkanie przy makiecie
    • 2014
      • Tychy 2014 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2014 – Salon Hobby
      • Istebna 2014 – Spotkanie przy makiecie
      • Gdańsk 2014 – Noc Muzeów
      • Żuławy 2014 – wycieczka PMM H0
      • Münchberg 2014 – Prezentacja makiety
      • Cisna Majdan 2014 – Prezentacja makiety
      • Sinsheim 2014 – 2 Faszination Modellbahn
      • Poznań 2014 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Czyżowice 2014 – Spotkanie przy makiecie
    • 2013
      • Reda 2013 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2013 – Salon Hobby
      • Lipsk 2013 – Modell-Hobby-Spiel
      • Gdańsk 2013 – Targi Gra i Zabawa
      • Kłodawa 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Rogalinek 2013 – Spotkanie przy makiecie
      • Luxembourg 2013 – Expo Trains
      • Modeltrein Expo On traXS! 2013 – Utrecht
      • Poznań 2013 – Warsztaty Modelarskie PZMK
      • Lahnstein 2013 – 11 International Modellbahntage
    • 2012
      • Reda 2012 – Sylwester przy makiecie
      • Poznań 2012 – Salon Hobby
      • Lipsk 2012 – Modell-Hobby-Spiel
      • Zabrodzie 2012 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Dortmund 2012 – Intermodellbau
      • Modeltrein Expo On traXS! 2012 – Utrecht
      • Czyżowice 2012 – spotkanie przy makiecie
      • Lahnstein 2012 – 10 International Modellbahntage
      • Poznań 2012 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2011
      • Poznań 2011 – Salon Hobby
      • Rybnik 2011 – Prezentacja makiety
      • Sopot 2011 – Spotkanie przy makiecie
      • Radom 2011 – Prezentacja makiety
      • Modeltrein Expo On traXS! 2011 – Utrecht
    • 2010
      • Poznań 2010 – Salon Hobby
      • Lipsk 2010 – Modell-Hobby-Spiel
      • Braniewo 2010 – Prezentacja makiety
      • Zabrodzie 2010 – Rodzinne Warsztaty Modelarskie
      • Czyżowice 2010 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2010 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2009
      • Poznań 2009 – Salon Hobby
      • Lipsk 2009- Modell-Hobby-Spiel
      • Rogalinek 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Reda 2009 – Spotkanie przy makiecie
      • Poznań 2009 – Warsztaty Modelarskie PZMK
    • 2008
      • Poznań 2008 – Salon Hobby
      • Rzeszów 2008 – Prezentacja makiety
      • Rybnik 2008 – Prezentacja makiety
    • 2007
      • Rybnik 2007 – Prezentacja makiety
      • Lipsk 2007- Modell-Hobby-Spiel
      • Bytom 2007 – Spotkanie przy makiecie
    • 2006
      • Poznań 2006 – Salon Hobby
    • 2005
      • Gdańsk 2005 – Targi Trako
      • Radom 2005 – Prezentacja makiety
  • Warsztat
  • Porady
    • Prowadzenie ruchu pociągów na makiecie
    • Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)
    • Przyczynek do prowadzenia ruchu kolejowego na makiecie modułowej
    • System zależności w urządzeniach srk makiety małej stacji na linii jednotorowej
    • Zależność: rozjazd – semafor(y)
    • Zależność: rozjazd – wykolejnica
    • Realistyczna makieta na niewielkiej powierzchni – czy jest to możliwe?
    • O co chodzi w epokach modelarskich?
  • Felietony
    • Moich kilka spostrzeżeń o modelarstwie kolejowym – felieton Leszka Lewińskiego cz.1
    • Gdzie są wystawy modelarstwa kolejowego? – felieton Leszka Lewińskiego cz.2
    • „Jestem modelarzem kolejowym…”. Czy aby na pewno? – felieton Leszka Lewińskiego cz.3
    • Publiczność: czyli przez kogo i jak oglądane są modele kolejowe – felieton Leszka Lewińskiego cz. 4
    • Więcej realizmu na makiecie – felieton Leszka Lewińskiego cz. 5
    • Makieta kolejowa – modułowa czy prezentacyjna? – felieton Leszka Lewińskiego cz. 6
    • Dlaczego nie zawsze warto kupować w sklepie modelarskim? -felieton Leszka Lewińskiego cz. 7
    • Modelarstwo kolejowe – zawsze trochę kompromisu – Felieton Franza Rittiga
  • Media o nas
  • Kontakt

Praca manewrowa na stacji Wysoka (przykład)

2023-12-27

Na naszej małej stacji mogą być prowadzone także prace manewrowe. Najczęściej związane będą one z obsługą ładowni, usytuowanej przy torach nr 2 i 4. Tego typu prace manewrowe odbywają się, gdy na stację przybywa pociąg tzw. zdawczy (lub zbiorowy), mający w swoim rozkładzie jazdy obsługę ładowni w Wysokiej.

Prace manewrowe opiszę na przykładzie, bo przecież możliwości „zabawy z wagonami” jest praktycznie nieskończenie wiele.

Oto ze stacji Lewin Leski do stacji Wysoka został zapowiedziany pociąg towarowy zbiorowy nr 12101, który ma dokonać obsługi ładowni. Dyżurny ruchu stacji Wysoka przygotował dla tego pociągu wjazd na tor nr 3. Przełożył zwrotnicę rozjazdu nr 1 w położenie „minus”. To samo zrobił ze zwrotnicą rozjazdu nr 5, która musi być również w położeniu „minus” przy wjeździe pociągu na tor nr 3, z uwagi na to, że znajduje się ona w tzw. drodze ochronnej za semaforem E2. Po sprawdzeniu, że droga została ułożona poprawnie dyżurny utwierdził przebieg a2 tym samym na semaforze A1/2 został wyświetlony sygnał zezwalający na wjazd pociągu. Z uwagi na to, że semafor E2 wskazuje sygnał „stój” (bo przecież pociąg ma zostać zatrzymany w Wysokiej) to na semaforze  A1/2 system zależnościowy urządzeń srk wyświetlił obraz sygnałowy w postaci dwóch ciągłych pomarańczowych świateł. Dla maszynisty pociągu nr 12101 oznacza to, że m on wjechać na stację z prędkością nie przekraczającą 40 km/h i zatrzymać pociąg przed semaforem E2. Tak też się dzieje.

Pociąg składający się z lokomotywy, wagonu brankardu i sześciu wagonów towarowych wjeżdża na tor nr 3 i zatrzymuje się przed semaforem E2.

Dyżurny ruchu sprawdza, czy pociąg przybył w całości – to znaczy czy na ostatnim wagonie znajdują się sygnały końca pociągu. Jeśli tak, to rozwiązuje drogę przebiegu specjalnym przyciskiem na pulpicie, a na semaforze A1/2 system zmienia światło na czerwone. Zwrotnica rozjazdu nr 1 zostaje przestawiona w położenie zasadnicze, czyli do „plus”a. Pozostaje jeszcze zatelefonować do stacji Lewin Leski, by poinformować określoną regułą, że pociąg 12101 przybył w całości i tym samym szlak Lewin Leski – Zielona jest wolny.

W tym czasie kierownik pociągu (którym w czasie zabawy w kolej w miniaturze jest maszynista pociągu) zdejmuje sygnały końcowe z ostatniego wagonu. Zakładamy, że wszystko dzieje się w porze dziennej, w latach 70-tych XX wieku, więc nie ma potrzeby zmiany oznakowania lokomotywy, gdyż ani jako pociąg, ani jako lokomotywa manewrowa nie ma ona (zgodnie z ówczesnymi przepisami) żadnego charakterystycznego znaku.

Teraz dyżurny ruchu stacji Wysoka omawia pracę manewrową jaką należy wykonać z kierownikiem pociągu (maszynistą). Zadanie jest następujące: należy z torów ładunkowych zabrać wagony oznaczone liczbami 7, 8 i 9 i dołączyć do pociągu nr 12101, a na tor ładunkowy nr 2 podstawić wagony oznaczone liczbami 5 i 6, które przybyły w tym pociągu do stacji Wysoka.

Zatem – do dzieła!

Lokomotywa zostaje odczepiona od składu i na sygnał ręczny „ode mnie” – podany przez dyżurnego ruchu – potwierdza jego przyjęcie pojedynczym sygnałem dźwiękowym i mijając wskazujący sygnał „stój” semafor E2 odjeżdża za rozjazd nr 5, nie przekraczając wskaźnika W5 oznaczającego granicę przetaczania.

Po minięciu rozjazdu nr 5 maszynista podaje krótki sygnał dźwiękowy, by poinformować dyżurnego ruchu, że rozjazd nr 5 jest już wolny od taboru.

Po tym sygnale dyżurny upewnia się, czy tak jest w istocie, przekłada zwrotnicę rozjazdu nr 5 w „plus” i podaje maszyniście ręczny sygnał „do mnie”. Maszynista potwierdza przyjęcie sygnału podając dwa sygnały dźwiękowe i jedzie torem nr 1 mijając posterunek dyżurnego ruchu.

Gdy lokomotywa dojeżdża do semafora B (wskazującego sygnał „stój”) dyżurny ruchu podaje ręczny sygnał „ode mnie”, a maszynista potwierdza jego przyjęcie jednym sygnałem dźwiękowym i mijając semafor B jedzie za rozjazd nr 1, zatrzymując lokomotywę w takim miejscu, aby rozjazd był wolny od taboru, a lokomotywa nie minęła wskaźnika granicy przetaczania W5. O tym, że rozjazd jest wolny maszynista informuje dyżurnego krótkim sygnałem dźwiękowym.

Dyżurny ruchu przygotowuje teraz wjazd lokomotywy na tor nr 2, czyli na ładownię. Najpierw zdejmuje on z toru wykolejnicę Wk1. Wówczas system zależności umożliwia mu przełożenie zwrotnicy rozjazdu nr 2 w położenie „minus”. Po sprawdzeniu, że droga jest ułożona poprawnie podaje on maszyniście sygnał ręczny „do mnie”. Maszynista potwierdza przyjęcie tego sygnału podając dwa sygnały dźwiękowe i wjeżdża na tor nr 2. Dojeżdża do wagonu oznaczonego numerem 9, sprzęga go z lokomotywą by następnie dojechać do wagonu o numerze 8, połączyć go z wagonem nr 9 i zepchać te wagony do wagonu nr 9, stojącego na torze nr 4. W ten sposób grupa manewrowa składa się z lokomotywy i połączonych z nią wagonów o numerach 9, 8 i 7, które należy zabrać z ładowni.

Maszynista zjeżdża z toru nr 4 i 2 przez rozjazdy nr 2 i 1, i zatrzymuje grupę manewrową, gdy zwolni ona rozjazd nr 2. Dobrą praktyką jest podanie krótkiego sygnału dźwiękowego przed każdym ruszeniem grupy manewrowej w celu ostrzeżenia osób pracujących przy łączeniu i rozłączaniu wagonów, czyli ustawiacza i manewrowego.

Gdy grupa manewrowa zwolni rozjazd nr 2, to maszynista podaje krótki sygnał dźwiękowy w celu poinformowania go, że rozjazd jest wolny od taboru. Dyżurny ruchu sprawdza, czy tak jest w istocie, a jeśli tak, to przestawia zwrotnicę rozjazdu nr 2 w położenie „plus” (nie ruszając wykolejnicy!) i podaje maszyniście sygnał „do mnie”. Dwa sygnały dźwiękowe podane przez maszynistę potwierdzają przyjęcie polecenia i lokomotywa spycha wagony nr 7, 8 i 9 na tor nr 1, zwalniając rozjazd nr 2 i odczepia je zostawiając na tym torze, poza ukresem rozjazdu nr 2. Po odczepieniu wagonów lokomotywa odjeżdża od składu poza rozjazd nr 1 i zatrzymuje się nie przekraczając wskaźnika W5. Maszynista informuje dyżurnego ruchu o zwolnieniu rozjazdów krótkim sygnałem dźwiękowym.

Po sprawdzeniu, że rozjazdy są wolne od taboru, dyżurny ruchu przekłada zwrotnice rozjazdu nr 1 w położenie „minus”, a po upewnieniu się, że jej położenie jest właściwe, podaje maszyniście sygnał ręczny „do mnie”. Maszynista potwierdza odebranie sygnału podając dwa sygnały dźwiękowe i dojeżdża do stojącego na torze nr 3 taboru. Sprzęga lokomotywę z wagonem nr 6, a rozczepia wagony 5 i 6. Po doczepieniu lokomotywy i rozczepieniu wagonów informuje o tym krótkim sygnałem dźwiękowym. Dyżurny ruchu podaje maszyniście sygnał ręczny „ode mnie”, który pozwala mu na jazdę obok wskazującego sygnał „stój” semafora C2. Maszynista potwierdza przyjęcie polecenia jazdy jednym sygnałem dźwiękowym i odjeżdża od składu z dwoma wagonami o numerach 6 i 5.

Jedzie on za głowicę rozjazdową, to znaczy tak, aż ostatni wagon zwolni rozjazdy, ale pod warunkiem, że czoło lokomotywy nie przekroczy linii wyznaczonej przez wskaźnik W5. O zwolnieniu rozjazdu nr 1 informuje on dyżurnego ruchu krótkim sygnałem dźwiękowym. Dyżurny ruchu sprawdza, czy rzeczywiście rozjazd nr 1 jest wolny od taboru i jeśli tak, to przekłada jego zwrotnicę w położenie „plus”, a zwrotnicę rozjazdu nr 2 w „minus”, przygotowując tym samym wjazd grupy manewrowej na tor nr 2 i podaje maszyniście ręczny sygnał „do mnie”. Maszynista potwierdza przyjęcie tego sygnału podając dwa sygnały dźwiękowe i rozpoczyna spychanie wagonów nr 6 i 5 na tor nr 3.

Po wstawieniu wagonów nr 5 i 6 na tor nr 2 maszynista odczepia je od lokomotywy i samą lokomotywą realizuje jazdę powrotną przez rozjazdy nr 2 i nr 1. Zatrzymuje lokomotywę za głowicą rozjazdową (oczywiście nie przekraczając granicy wyznaczonej przez wskaźnik W5) i informuje o zwolnieniu rozjazdów dyżurnego ruchu, podając jeden krótki sygnał dźwiękowy.

Dyżurny ruchu sprawdza, czy rozjazd nr 2 jest wolny od taboru. W związku z tym, że wymagane wagony znalazły się już na torze ładunkowym to przekłada on zwrotnicę rozjazdu nr 2 do „plus”a, a to umożliwia mu (poprzez urządzenia srk) nałożenie wykolejnicy na szynę. Teraz podaje on ręczny sygnał „do mnie”. Maszynista potwierdza przyjęcie polecenia jazdy dwoma sygnałami dźwiękowymi i jedzie na tor nr 1, dojeżdżając do grupy stojących tam wagonów o numerach 9, 8 i 7. Doczepia lokomotywę do wagonu nr 9 i informuje dyżurnego ruchu o gotowości podając jeden krótki sygnał dźwiękowy. Dyżurny ruchu podaje ręczny sygnał „ode mnie”, który jest poleceniem minięcia wskazującego sygnał „stój” semafora B. Maszynista potwierdza przyjęcie tego polecenia jednym sygnałem dźwiękowym i rusza w kierunku rozjazdów nr 1 i 2.

Po minięciu przez grupę manewrową głowicy rozjazdowej maszynista zatrzymuje ją tak, aby ostatni wagon zwolnił rozjazd nr 1, a lokomotywa nie przekroczyła wskaźnika W5. Informuje o tym dyżurnego ruchu jednym, krótkim sygnałem dźwiękowym. Dyżurny ruchu sprawdza, czy rzeczywiście rozjazd nr 1 jest wolny od taboru. Jeżeli tak, to przekłada zwrotnicę tego rozjazdu w położenie „minus”, a po sprawdzeniu, że ułożona jest droga na tor nr 3 podaje maszyniście sygnał ręczny „do mnie”. Maszynista potwierdza przyjęcie tego polecenia podając dwa sygnały dźwiękowe i spycha wagony nr 9, 8 i 7 w kierunku wagonów stojących na torze nr 3.

Po dostawieniu wagonów nr 9, 8 i 7 do grupy wagonów, która kończy się wagonem nr 4, maszynista łączy wagony nr 4 i 7 ze sobą oraz odczepia lokomotywę. Po wykonaniu tych czynności informuje dyżurnego ruchu podając krótki sygnał dźwiękowy. Dyżurny ruchu sprawdza, czy zwrotnica rozjazdu znajduje się w położeniu „minus”. Jeśli tak, to podaje on sygnał ręczny „ode mnie”, a maszynista potwierdza przyjęcie tego polecenia jednym sygnałem dźwiękowym, mija wskazujący sygnał „stój” semafor C2 i jedzie za rozjazd nr 1, oczywiście nie przekraczając linii wyznaczanej przez wskaźnik W5. Po zatrzymaniu lokomotywy poza rozjazdem informuje o tym dyżurnego podając krótki sygnał dźwiękowy.

Dyżurny ruchu sprawdza, czy lokomotywa znajduje się poza rozjazdem. Jeśli tak, to przekłada zwrotnicę rozjazdu nr 1 w położenie „plus” i podaje maszyniście sygnał ręczny „do mnie”. Maszynista informuje o przyjęciu polecenia jednym sygnałem dźwiękowym i jedzie lokomotywą torem nr 1 aż do semafora D.

Dyżurny ruchu zezwala na minięcie wskazującego sygnał „stój” semafora D podając sygnał „ode mnie”. Maszynista potwierdza odebrane polecenie jednym sygnałem dźwiękowym i jedzie za rozjazd nr 5 tak, aby lokomotywa nie przekroczyła linii wyznaczonej przez ustawiony przy torze wskaźnik W5. Po zatrzymaniu się za rozjazdem maszynista informuje dyżurnego ruchu krótkim sygnałem dźwiękowym.

Dyżurny ruchu sprawdza, czy rozjazd nr 5 jest wolny od taboru. Jeśli tak, to przekłada jego zwrotnicę w położenie minus i podaje maszyniście ręczny sygnał „do mnie”. Maszynista potwierdza jego odebranie dwoma sygnałami dźwiękowymi i jedzie na tor nr 3 w kierunku stojących tam wagonów.

Maszynista sprzęga lokomotywę ze składem (na początku którego znajduje się wagon brankard), zawiesza sygnały końcowe na ostatnim wagonie (wagon o numerze 9) i zgłasza gotowość pociągu nr 12101 do odjazdu. Dyżurny ruchu sprawdza poprawność osygnalizowania pociągu i jeśli jest ono zgodne z przepisami, a czas odjazdu nadszedł, zamawia dla niego drogę do stacji Zielona. Po uzyskaniu pozwolenia ze stacji Zielona na wyprawienie pociągu nr 12101 dyżurny ruchu stacji Wysoka utwierdza przebieg e2 co powoduje wyświetlenie sygnału zezwalającego na semaforze E2. Na semaforze system srk wyświetla sygnał w postaci dwóch świateł ciągłych, z których górne jest zielone, a dolne pomarańczowe. Maszynista uruchamia pociąg i przejeżdża przez głowicę rozjazdową stacji Zielona z prędkością nie większą niż 40 km/h. Po minięciu rozjazdu przez ostatni wagon może on przyspieszyć do prędkości przewidzianej rozkładem jazdy.

Dyżurny ruchu upewnia się, czy pociąg nr 12101 odjechał w całości i sprawdza, czy zwolnił on rozjazd nr 5. Jeśli tak, to rozwiązuje przebieg e2 przyciskiem „zwolnienie przebiegu”. Na semaforze E2 wyświetla się czerwone światło. Na koniec dyżurny przekłada zwrotnicę rozjazdu nr 5 w położenie zasadnicze, czyli do „plus”a, doprowadzając tym samym urządzenia srk do stanu zasadniczego.

Tym sposobem obsługa ładowni stacja Wysoka przez pociąg towarowy zbiorowy została zakończona. Na torze ładunkowym tej stacji pozostały dwa wagony towarowe o numerach 5 i 6.

Udostępnij

Porady

Leszek Lewiński

  • O nas

    Witajcie na naszej stronie. To miejsce, w którym dzielimy się z modelarzami kolejowymi naszym czasem, wiedzą i emocjami. Modelarstwo to nie tylko budowa makiet czy taboru. To także pasjonujące spotkania, warsztaty oraz inne wydarzenia w kraju i zagranicą, a co za tym idzie, ciekawe miejsca, makiety, ludzie. Znajdziecie tu opisy naszych makiet, modeli oraz relacje z modelarskich wyjazdów bliższych i dalszych.
  • Zobacz nasze filmy na youtube

  • Polub nas na facebooku

    Facebook Pagelike Widget
  • Najnowsze artykuły

    • III Międzynarodowa Wystawa Realistycznych Makiet Kolejowych – Reda 2025
    • Nad dachami Kwidzyna w Modell Eisen Bahner
    • Wysoka Gorzowska w Le Train 5/2025
    • Intermodellbau 2025 Dortmund
    • Festiwal Kultury Modelarskiej – Olsztyn 5-6 kwietnia 2025
  • Nasze najbliższe wydarzenia

    Wystawa makiet Kolejowych w Redzie

    Pokaz Makiety Modułowej w Lipuszu

    hobbymesse Lipsk

    Modellbahnausstellung OMC Gera



  • INFORMACJE PRAWNE

    Wszystkie publikacje na tej stronie są własnością autorów i nie można wykorzystywać ich bez zgody. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie publikacji oraz fotografii bez zgody autorów jest zabronione.


© pmmh0.pl 2024 - Grupa Modelarska

Kontynuując przeglądanie tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie przez nas z plików cookie.