Po dłuższej nieobecności makieta spod szyldu PMMH0 ponownie zagościła na największych europejskich, ale też i światowych targach modelarskich Intermodellbau w niemieckim Dortmund. Z pomocą Andrzeja i Romka Tomek zaprezentował swoją makietę „Wysoka Gorzowska”. Polska makieta cieszyła się bardzo dużą popularnością. Można stwierdzić, że komplet oglądających był obecny od otwarcia targów o godzinie 9 do zamknięcia o 18-tej.






Po wielu latach współpracy z targami zrezygnował z niej niemiecki związek MOBA. Jego miejsce zajął BDEF, który stał się odpowiedzialny za wybór makiet do prezentacji na targach. Wzdłuż jednej ściany ogromnej hali numer 4 obok polskiej prezentacji zostały ustawione makiety członków zaprzyjaźnionej z PMMH0 niemieckiej grupy De Bimmlbahner. Koledzy z Niemiec pokazali w sumie cztery swoje makiety: Wiesenberg, Dorfhemnitz b. Sayda, Strassberg/ Harz oraz Dohma





Pośród innych prezentacji można było znaleźć prace modelarzy z Niemiec, Belgii, Szwajcarii, Dani. Oprócz makiet w podziałce 0 i 1, reszta makiet otrzymała formę prezentacyjną, czyli zostały one wyposażone przynajmniej w tło oraz oświetlenie.










Zrzeszenie BDEF upamiętniło zaproszonych przez siebie wystawców stosownym dyplomem oraz lampką szampana.

Klub MSC Het Spor z Belgii zaprezentował zwycięską makietę „BOUY-A-BEZE” z tegorocznej wystawy On traXS! w Utrechcie.


Dużą popularnością cieszyła się niemiecka makieta przemysłowa MBF Maifeld. Dało się słyszeć, że jest to wyjątkowo dobrze odwzorowana praca bazująca na trzyszynowym systemie torowym Märklin.


Można i tak, makieta w walizce. Na pewno duża oszczędność czasu podczas rozkładania i składania.

Belgijski klub MTD z Edegem koło Antwerpii zaprezentował kilka swoich makiet. Oto jedna z nich.

W dzisiejszych czasach prowadzenie transmisji „live” na kanałach internetowych wymaga sporej ilości sprzętu.

Swoje stoiska zaprezentowali również więksi i mniejsi producenci modeli i akcesoriów. Na stoisku PIKO można było zobaczyć jeszcze prototyp parowozu BR91, czyli polskiego odpowiednika TKi3. ROCO zaprezentowało komponenty od przyszłego modelu EP05. W jednej z witryn znalazły się detale zapowiedzianego na bieżący rok modelu parowozu Ok1.




Niederlandzka firma Artitec, zaprezentowała między innymi polskie nowości, wagon platformę SSyms46 z trzema różnymi numerami, na razie w epoce IVa. Do oferty dołączył „polonik”, zestaw do budowy ciągnika URSUS 1201. Wkrótce pojawi się wariant 4×4.

Na uwagę zasługiwała jednoosobowa prezentacja internetowego sklepu wagenwerk.de, czyli po Polsku: „wagonownia”. Sklep posiada bogatą ofertę detali do budowy i waloryzacji modeli taboru kolejowego. Joachim Reinhard prezentował opracowane w technologii druku 3D nadwozie polskiego, przedwojennego wagonu towarowego C-IX. Wagony tego typu po wojnie znalazły się również po stronie zachodniej. Część z nich jako wagony prywatne posiadała firma „Züchner Dosen”, produkująca metalowe puszki, które w latach 50/60-tych umożliwiały domową produkcję konserw. Na zdjęciu Joachim porównuje swój model z modelem Tomka wykonanym na bazie detali od polskiego producenta EFC Loko.


Stoisko firmy Weinert prowadziło we własnych osobach małżeństwo państwa Weinert. Można było zapoznać się z nowościami w ofercie firmy.

Wartą odnotowania ciekawostką z modelarskiego świata jest wejście brytyjskiego producenta torów PECO w popularną dotychczas jedynie na kontynencie podziałkę TT (1:120). Fakt upamiętnił specjalnie wydany z tej okazji pierwszy model brytyjskiego wagonu TT.

Nie zabrakło polskiego akcentu na targach. Bracia Radke z firmy MBR urządzili stoisko z ofertą wszelkiego rodzaju zieleni do budowy makiet. Dominowały drzewa i krzewy w różnych skalach. Należy dodać, że z wielu rozmów z publicznością przy makiecie Wysokiej dało się wysnuć jeden wniosek. Na dzisiaj nie ma lepszej oferty modeli drzew na rynku europejskim. Brawo MBR!

Na stoisku firmy RTS oferującej bogaty asortyment traw elektrostatycznych możliwości ich wykorzystania prezentował duet zdolnych modelarzy: Marcel Ackle i Claude Fandel.

Gwiazdą stoiska firmy Brekina, oferującej przede wszystkim modele pojazdów w skali 1:87 był Matthias Frank prowadzący na YouTube kanał ModelCarWorld. Można na kanale zapoznać się z nowościami jak również z tajnikami produkcji modeli samochodów.

Targi Intermodellbau to cała dziedzina modelarstwa. Oprócz modeli kolejowych prezentowano tu modele lotnicze, pływające. Dużą popularnością cieszyły się zdalnie sterowane modele maszyn i pojazdów. Dało się zauważyć wkraczającą do modelarstwa coraz bardziej technologię druku 3D.






Zaraz za przysłowiowym płotem targów znajduje się stadion lokalnej drużyny piłkarskiej Borussia Dortmund. Całe szczęście, że w czasie trwania targów nie odbywał się na stadionie mecz piłkarski. Ponoć wtedy okolice stadionu są strasznie zakorkowane.

Pomimo czterech dniu targów, trwających po 9 godzin dziennie, prezentując wymagającą ręcznej obsługi makietę wyjechaliśmy z Dortmundu zadowoleni. Energi dodawały liczne pochwały dla makiety. Mamy nadzieję, że na kolejnych edycjach Intermodellbau nie zabraknie makiet z Polski.