Bazę BR52 Gützolda na model Ty2 kupiłem w 2004 roku. Rok później dokupiłem zestaw waloryzacyjny (kocioł, budka, detale armatury i inne) od nieistniejącej już firmy APM. Wszystko leżało i czekało na lepsze czasy. W międzyczasie zbudowałem inne lokomotywy i wagony, a na poczciwego Ty2 zawsze brakowało czasu. Doszło do tego, że na rynku pojawił się seryjny model Ty2 (Roco), nie do końca pasujący do epoki IV PKP, ale konstrukcyjnie lepiej opracowany w porównaniu do modelu Gützolda.
Nie miałem innego wyjścia jak zabrać się za przebudowę zaplanowaną 13 lat temu. Prace rozpocząłem w zeszłym roku. Miałem przerwę i obecnie ponownie powróciłem do tematu. Do obsługi makiety przydałby się popularny Ty2.
To co tworzę będzie kompilacją seryjnego modelu Gützolda, niektórych części od APM, zmagazynowanych kilka lat temu odlewów metalowych od Mirka i detali zaprojektowanych i wykonanych we własnym zakresie. Według założeń ma powstać Ty2-1155 z tendrem wannowym i ramą blachownicową (wyższą).
Dużo czasu zajęło opracowanie nowego sposobu mocowania kotła do ramy, tak aby podczas eksploatacji modelu uzyskać dostęp serwisowy do podzespołów. Modernizacji wymagały takie detale jak zbiorniki powietrzne i ich mocowanie. Drzwi do budki posiadają możliwość otwierania się. Po skończeniu budowy modelu podsumuję swoje prace w dziale modele.