podpis1.png

Budowa makiety stacji Rusinowo Wąsk. Model w skali 1/87 (H0e).

Relacja z budowy.

Poznańskie Targi Hobby są wydarzeniem, które generuje u mnie pomysły na budowę nowych makiet. Tak właśnie stało się dnia 2 listopada 2012 r. Po powrocie z Poznania udałem się do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie w celu odnalezienia planów, które mogłyby posłużyć mi do budowy „makiety prezentacyjnej” w wielkości H0e. Przeglądając książkę B. Pokropińskiego natknąłem się na materiały o stacji Rusinowo Wąskotorowe, usytuowanej na nieistniejącej już kolei kwidzynskiej. Zaciekawił mnie jej układ torowy oraz znajdująca się tam lokomotywownia.  Dzięki pomocy Leszka udało się znaleźć oryginalne plany układu torowego tej stacji. 

Decyzja zapadła.

Przyszła pora na zaprojektowanie tzw. „skrzynek”, czyli podstawy makiety, na których powstanie model stacji. W międzyczasie poszukiwałem materiałów dotyczących nieistniejącego od czasów wojny budynku stacyjnego. Udało się znaleźć tylko jedną starą fotografię, na której widać budynek dworca.

Poszukiwania, zatem, trwały dalej. Na forum  www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=8483 dzięki pomocy Dariusza udało mi się zdobyć plany budynku stacyjnego. Przy tak niewielkiej ilości zachowanej dokumentacji fotograficznej był to milowy krok. Mogłem narysować elementy obiektu i - dzięki technice cięcia laserem – wyciąć je z kartonu.

Porównanie pozyskanych planów i zachowanej fotografii ujawniło, że projekt różni się od wybudowanego obiektu. Najprawdopodobniej było to spowodowane uproszczeniami jakie zastosowali ówcześni budowniczowie.

Budynek został wyszpachlowany, wyszlifowany i przygotowany do nałożenia tynku. W międzyczasie przygotowywane są okna.

Magazyn, poczekalnia i biuro dyżurnego otrzymały podłogę z litego drewna w postaci fornirowych desek. Mieszkanie na parterze podłogę z linoleum imitującego drewno. Wykonana została część stolarki okiennej. Okna cięte laserowo wraz z folią tworzą okno skrzynkowe, które przypomina oryginał.

Budynek po montażu okien.

Trwają prace nad wnętrzem budynku stacyjnego. W kuchni jest kuchnia kaflowa, stół i krzesła. W pokojach regały i łóżka, a w pomieszczeniu dyżurnego - biurko i szafa. Magazyn otrzymał regał wagę i biurko. Nie zabrakło tablic elektrycznych. Wyposażenie zostało wykonane z kartonu, forniru lub z półproduktów firm modelarskich.

W budynku zostało wyposażone pierwsze piętro i przyszła pora na dach. Trwają prace nad drugą częścią dachu. Makieta Stacji Rusinowo może już powstawać gdyż dysponuję już segmentami, na których zostanie zbudowana. Wykonał je Dominik, za co wielkie dzięki.

Rozjazdy które widać na poniższych zdjęciach zostały wykonane na zamówienie przez Maćka. Teraz trzeba wszystko połączyć w jedną całość.

W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się prace nad montażem napędów do rozjazdów i wykolejnic. Na stacji Rusinowo znalazło się 5 kompletów urządzeń przestawczych do zwrotnic rozjazdów produkcji firmy Weinert (nr kat. 7219) oraz 2 komplety wykolejnic - również firmy Weinert (nr kat. 7233) . Wszystkie te urządzenia zostały połączone z napędami elektrycznymi, wykonanymi z siłowników od samochodowych zamków centralnych.
Podczas ich montażu nie obyło się bez kilku problemów. Na przykład trzeba było nieco zmienić przebieg ułożonych wcześniej przewodów elektrycznych. Jednak największym wyzwaniem było wykonanie nowego ściągu iglicowego w rozjeździe nr 2. Oryginalny uległ uszkodzeniu i musiał zostać zastąpiony nowym - wykonanym własnoręcznie. Po zamontowaniu nowego ściągu i wyregulowaniu napędu rozjazd działa prawidłowo!
W ciągu całego tygodnia, wieczorami, trwały prace związane z kształtowaniem terenu, czyli ze szpachlowanie górnej powierzchni segmentów.
W ten weekend zostały zainstalowane żarówki 12V/21W w obwodach krzyżownic, wlutowane złącza bananowe do zasilania oraz rozpoczęły się prace nad pulpitem sterowniczym.
Poniżej krótka relacja fotograficzna z ostatniego tygodnia prac przy makiecie stacji Rusinowo.